תיאורית קונספירציה – מבוא

קונספירציה היא מזימה או קנוניה. היכולת של המין האנושי לדמיין, ולחיות בקהילות גדולות (לעומת יתר בעלי החיים) הובילה לתככים ומזימות. אנשים רוצים יותר כוח, שליטה, מעמד, כסף ועוד. בעיקר עוד מהכל. לשם כך, לפעמים, הם מוכנים לעוות את הכללים ולפעול בעורמה כדי להשיג את מטרותיהם. התנ"ך מלא בקונספירציות, בין אם הן היו באמת ובין אם הן רק סיפור. דוד המלך חשק בבת שבע, כאשר בעלה היה בחזית. כאשר נכנסה להריון השיב אותו כדי שישכב איתה ויחשוב שהרך הנולד שלו. כשזה לא קרה, החזיר אותו לחזית על מנת לגרום למותו. זוהי קונספירציה.
גם בעת המודרנית אנחנו מכירים קונספירציות: ריבנטרופ ומולוטוב חתמו בהסכם הידוע לפני מלחמת העולם השניה על חלוקת פולין בין מדינותיהם. ישראל, בריטניה וצרפת רקחו מזימה משולשת לצאת למלחמה מול מצרים, על מנת להחליף את משטר נאצר, ולהחזיר את השליטה על תעלת סואץ. המזימה נכשלה בסופו של דבר. יש עוד שלל קונספירציות, הונאות מס גדולות, מעשי גניבה, הונאה וזיוף. אנחנו מכירים את הקונספירציות הללו כיוון שיש להם עדויות ממשיות. אנחנו יודעים מי היו המעורבים ששיתפו פעולה, יש בידינו מסמכים ולעיתים גם תצלומים של ההתרחשויות. ניתן לדעת שהקונספירציות האלו היו ממשיות. אבל לא על זה אני רוצה לדבר, אני רוצה לעסוק בתיאורית קונספירציה, לא בקנוניות שהיו באמת. למעשה העובדה שאנחנו יודעים שהיו קנוניות, היא אחד הגורמים לאמונה גם בתיאוריות קונספירציה.

הפוסט הזה הוא הראשון בשני חלקים, בחלק הראשון אנסה להגדיר מהי תיאורית קונספירציה ולהביא דוגמאות לכאלה. אסביר מה ההבדל בינה לבין שמועות, אמונות ושקרים. אנסה לדון בשאלה האם יש לזה משמעות שיש תיאוריות קונספירציה. בחלק השני אנסה להבין כיצד מתפתחות תיאוריות קונספירציה ומה גורם לאנשים להאמין בהן. חשוב לי להבהיר, אני מנסה להימנע מדיון האם זה טוב או לא טוב. יכולות להיות תיאוריות קונספירציה מוצדקות בעיני חלק מהאנשים. למען הסר ספק, הרעיון לכתוב על תיאוריות קונספירציה נובע מהניסיון של טראמפ לטעון שהבחירות זוייפו. תיאוריית קונספירציה הן לא נחלת מחנה פוליטי מסויים, אנסה להראות שיש מכל הכיוונים.

בקיץ 2004 האמינו מחצית מתושבי ניו יורק שארה"ב ידעה מראש על פיגועי 9/11 ולא פעלה כדי למנוע אותם. ב-2006, האמינו 36% מהמשיבים לסקר אחר מקרב אזרחי ארה"ב, שגורמים פדרליים היו מעורבים או שלא נקטו פעולה כדי למנוע אותם. 16% מהמשיבים באותו סקר, האמינו שחומרי נפץ נוספים הופעלו בקריסת התאומים. סקר של רויטרס מצא ש-22% מהקנדים מאמינים שאירועי ה-9/11 אורגנו ע"י קבוצה של אמריקאים משפיעים כחלק ממזימה גלובלית להרוויח כסף וכוח. בסקר אחר שנערך ב-7 מדינות ערביות, 78% מהמשיבים ענו שהם לא מאמינים שערבים היו מעורבים בפיגוע הזה. התשובה הפופולרית ביותר לשאלה "אם כך, אז מי היה מעורב בהם?" היתה ממשלת ישראל. כל המשיבים הללו האמינו בתשובתם, הם לא שיקרו. לו היו מתווכחים על הנושא עם קרציות שכמותי ברשתות החברתיות, הם לא היו נמצאים משקרים במכונת אמת. תיאוריות קונספירציה הן משהו אחר, הן מציאות חליפית, ולא ויכוח על עובדות. הן לא אמת או שקר במובן התודעתי, בעיני אלו שמאמינים בהן.

כאשר נבדקתי במכונת אמת, ונשאלתי האם עשיתי שימוש בסמים, השבתי לא. המכונה אישרה שתשובתי היתה אמת. לעומת זאת, כאשר נשאלתי האם אני חבר טוב (נשאלתי באמת), אין לזה תשובה של אמת או שקר. התשובה קשורה לתפיסת המציאות שאני בניתי, וגם אז עשויה להיות מורכבת. מקובל להאמין שמותר האדם על החיות, בכך שהוא יכול לדמיין. מדינה היא ישות מדומיינת למשל.

יש הגדרות שונות במחקר מהי תיאורית קונספירציה, שמגיעות משתי אסכולות שונות: פילוסופייה, שמנסה לברר מהי תיאוריית קונספירציה ועוסקות במתודולוגיה לאבחן כאלה; פסיכולוגיה, מהגישה הפרוידיאנית, שמנסה לברר מה הסיבות לתיאורית קונספירציה. אני מנסה להיות פרקטי קצת יותר לטובת הדיון המעשי. לכן, לצורך הפוסט הנוכחי אצמצם את ההגדרה ל- ניסיון להסביר אירוע או פעולה כלשהי ע"י פעולה של אנשים חזקים שהצליחו להסתיר את תפקידם מאחורי הקלעים.

כרזת הסרט JFK על קונספירציית הרצח

דוגמאות יש למכביר, אבל הנה כמה פופולריות במיוחד:
מהעולם – ההתנקשות בג'ון פיצ'ראלד קנדי: התיאוריה הפופולרית היא שה-CIA היה אחראי לרצח, כיוון שקנדי התנגד לפלישה לקובה. זה הפך לסרט פופולרי JFK-תיק פתוח, שבו מגלם קווין קוסטנר את התובע של ניו אורלינס שמנהל חקירה עצמאית ומגיע למסקנות האלה. במציאות אותו תובע הגיע כתב אישום, כנגד איש עסקים מקומי על שותפות ברצח. המושבעים זיכו אותו במשפט תוך 45 דקות, אבל כולם הצהירו שהם מאמינים שקנדי אכן נרצח כתוצאה מקשר, אבל לא היו הוכחות שהנאשם היה מעורב בזה;
הפרוטוקולים של "זקני ציון" זוהי אחת מתיאוריות הקונספירציה המוצלחות והידועות. זה זיוף אנטישמי של 24 פרוטוקולים מומצאים ובהם "הוכחות" שקבוצה קטנה של יהודים שולטת בעולם, ומנצלת אותו באכזריות לטובת האינטרס היהודי.
קונספירציה מפורסמת נוספת היא שהנחיתה על הירח היתה מבוימת. למעשה, מעולם לא הגיעו לירח, כיוון שבני אנוש לא יכולים לחצות את חגורת ואן אלן שמקיפה את כדור הארץ. הממשל האמריקאי היה זקוק לכסף רב עבור מטרה "עלומה" ובכסף שגייס להגיע לירח עשה שימוש למטרה הזאת. הדגל שלכאורה מתנפנף הוא ראיה לכך, כיוון שעל הירח לא אמורות להיות רוחות, והשחקנים ששיחקו בסרט "הועלמו" לאחר מכן ע"י הממשל.


ג'ורג' סורוס מהווה מקור לתיאוריות קונספירציה שהחלו בבית המדרש של ויקטור אורבאן במהלך הבחירות של 2015, ומאז הפך לקונספירציה חובקת עולם של גורמי הימין. גם בימים אלה הוא מואשם בניסיון להתערב בארה"ב ולשנות אותה; רופאים היו מאחורי הנדוס האיידס; טיסה TWA 800 הופלה בגלל טיל קרקע אוויר של צבא ארה"ב; הרשימה באמת ארוכה.
גם הטענה שסין עומדת מאחורי הנדוס וירוס הקורונה היא תיאורית קונספירציה, שמומחי אפידימיולוגיה טוענים שאינה אפשרית, אך לא חלפו מספיק שנים כדי שנהיה משוכנעים שאכן אין ראיות כלשהן לכך שזה היה, ולכן זאת תיאורית קונספירציה. למה אני שם כוכבית על כך שלא עבר מספיק זמן, כי כאשר ניקסון טען שזאת תיאורית קונספירציה לפיה מטעם הבית הלבן נעשתה פריצה למשרדי המפלגה הדמוקרטית, בחלוף זמן קצר היא התבררה כקנוניה אמיתית (ווטרגייט).

כמובן שגם בישראל יש תיאוריות קונספירציה, כדי לא להלאות אדבר רק על אחת כזאת, רצח רבין. יש כמה תיאוריות בעניין אבל הבולטת שבהן היא מהצד הימני של המפה, ולפיה רצח רבין הוא קונספריציה שמאלית. ממש השבוע החלפתי דברים בטוויטר עם אחד ממקורותיה של התיאוריה, עד המדינה שלמה פילבר (תמונות מצורפות). בחילופי הדברים, הוא האשים אותי בכך שאיני מקפיד על האמת ובמאמר שכתב בזמנו, מיד אחרי הרצח, הוא בסך הכל הביע תמיהה כיצד כרמי גילון ודורית בייניש הפעילו סוכן מדיח בקרב ציבור מפגינים שפעל דמוקרטית. איתרע המזל, ואחרי שהבאתי את כותרת המאמר שבה השאלה הראשונה "האם ייתכן שרצח רבין הוא תאונת עבודה של השב"כ, הוא נעלם. אגב, גם משמאל יש תיאורית קונספירציה לרצח, אותה גיליתי בספרו של אבירם ברקאי. הדובר העיקרי שלה הוא מיכאל הר סגור, והטענה היא שגורמים קיצוניים בשב"כ עמדו מאחורי עמיר, ודאגו להפקרת הזירה. הקונספירציה הזאת זוכה להרבה פחות מאמינים.

לא כל תיאוריות הקונספירציה רעות – סנטה קלאוס זאת תיאוריה חביבה שילדים מאמצים לחיקם, מקורה בכך שילדים משוכנעים שהוריהם דוברים אמת תמיד, ולכן אם ההורים אמינים שיש גורם עם כוחות על שמחלק מתנות בחג המולד, אז זה בודאי נכון. כך גם פיית השיניים שמביאה מתנות כאשר נופלת שן חלב היא כזאת. לטובת הדיון אעסוק בתיאוריות קונספירציה פוגעניות.

חשוב לי לציין מה ההגדרה הזאת לא כוללת כתיאורית קונספירציה. אמונות שגויות ומזיקות אינן תיאוריות קונספירציה. למשל, האמונה שחיסונים גורמים לאוטיזם בקרב מתנגדי החיסונים. הסיבה לכך שאין כאן טענה שיד נעלמה עומדת מאחורי הדברים, אלא שאוטיזם זוהי תופעת לואי של חיסונים. נכון יש הטוענים שהממסד עומד מאחורי ההסתרה, ומונע מחקרים בנושא. אבל גם הם לידיעתי אינם טוענים שהממסד עומד במכוון מאחורי תופעת הלואי. גם הכחשת ההתחממות של כדור הארץ אינה תיאורית קונספירציה. מאמין במדע כמוני יכול להשתומם על הכחשת המציאות, אבל אין רוב הטוענים כנגד מסבירים זאת בכך שלא הוכיחו בצורה חד משמעית שבני האדם אחראים להתחממות הזאת, ולא שגורמי כוח ממציאים מחקרים שקריים שמראים שהכדור הארץ מתחמם. גם האמונה שטכנולוגית 5G גורמת לקורונה אינה תיאורית קונספירציה, למרות שהשמועה צברה תאוצה. בבוליביה כפי שניתן לראות בתמונות היתה בהלה אמיתית, ואזרחים העלו פוסטים שקוראים לשרוף אנטנות סלולר כדי למנוע את התפרצות המגיפה.

ההגדרה שלי מעט שונה

כעת אנסה לתאר את עקרונות היסוד של תיאורית קונספירציה:
עקרון העל הוא ה-"כוח אדיר" שיש לסוכנים אלמונים וחמקמקים (שכמעט תמיד לא ברור מי הם ספציפית, חוץ מסורוס ואהוד ברק), לתכנן, לגייס אנשים, לשמור סוד, להוציא לפועל, לסנכרן ולתאם ולהצליח במשימתם לאור התוצאה הסופית שהושגה.
ההשערה ידועה מראש, כפי שאמר טים נואקס (פרופ' לפיסיולוגיה) "ההבדל העיקרי בין מדע לפרסום, הוא שמדען מנסה למצוא תשובה לשאלה לא פתורה ואילו המפרסם יודע את התשובה". מוזמנים לחזור לדוגמאות שהבאת ולראות שכך היה בכל המקרים. דונלד טראמפ קבע מראש שהבחירות יהיו מזוייפות.
כל אנומליה מחזקת את האמונה בנכונות תיאוריית הקונספירציה – אם ליאת בן-ארי פיצלה את הדירה שלה, זה מחזק את תיאורית הקונספירציה שהתיקים של ראש הממשלה נתפרו. אם היה מספר ראשוני של מצביעים ב-3 קלפיות צמודות זה לא מקרי.
כל ממצא תומך מתקבל בלי קשר למהימנותו, וגם אם הוא נסתר, הוא נאסף לרשימת העדויות הגדולה.
עמידות מוחלטת למידע סותר – תיאוריות קונספירציה לא חדירות למידע סותר. אם מתקבל מידע שסותר מרכיבים בתיאוריה הוא מחזק את האמונה בתיאוריה כיוון שהוא מוכיח את הכוח האדיר שיש לסוכנים והיכולת שלהם להסתיר ולטשטש על עקבותיהם.

קארל פופר כתב במאמר (The Conspiracy Theory of Society) שתיאוריות קונספירציה מתפתחות כתוצאה מאירועים פוליטיים או חברתיים בלתי רצויים. טבע האדם מתקשה לקבל את העובדה שתופעות אדירות לא נובעות מיד מכוון, אלא כתוצאה של אקראיות. אנחנו מאמינים שרוב הדברים קוראים כתוצאה מרצון ושליטה של אנשים באירועים ולכן רק צריך למצוא את מי שהיה אחראי ולהסביר את המקרה לאור זה. זאת אכן אחת הסיבות בעטין אנשים מאמינים בתיאורית קונספירציה, על כך אדון בחלק השני. הגדרתו של פופר מחמיצה את העובדה שהרבה תיאוריות קונספירציה רבות מתפתחות אחרי מעשה מכוון. רבין נרצח ע"י יגאל עמיר, 9/11 היתה פעולת טרור מכוונת, לי הארווי אוסבלד באמת רצח את קנדי.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.