יחסי ישראל – רוסיה בתקשורת הפומבית, פרק ב' (אחרי משבר האליושין)

לפני מעט יותר מחודש בחנתי את ההתנהלות התקשורתית של ישראל ורוסיה לאורך 3 שנות התיאום הבטחוני. הצבעתי על כך שניתן להבחין ב-3 שלבים שונים בגישה הפומבית של הרוסים למערכת היחסים, וטענתי שזה נובע מתפיסה אסטרטגית סדורה של הרוסים.

חלפו 5 שבועות ובראייתי ניתן לראות שיש שלב חדש, בראייתי תומך את הטענה שהמהלך הרוסי היה מתוכנן ואסטרטגי.

בסוף ספטמבר המסר לציבור הישראלי היה שנתניהו מתכוון לדבר עם פוטין, אבל בנוסף בועידת האו"ם היה ניסיון כושל לגייס את טראמפ למחלוקת בין ישראל עם פוטין. בסוגיה הזאת ישראל זכתה לכתף קרה מטראמפ והנושא כמעט שלא עלה בהמשך למעט התייחסות של בולטון לכך שהצבת 300-S בסוריה זאת הסלמה חמורה, שלא היה לה המשך. המשמעות היתה שישראל די לבדה בסוגיה הסורית.

הרוסים בתגובה הצהירו פומבית על העברת ה-300-S לסוריה והזדרזו להצהיר שהוא כשיר מבצעית.

בתחילת אוקטובר נתניהו הצהיר שהוא דיבר עם פוטין ותתקיים פגישה בקרוב ובארוע ברמת הגולן הצהיר שישראל תישאר בגולן לתמיד ובכוונתו לדבר עם פוטין גם על זה. הרוסים הצהירו שפגישה לא התקיימה ובנוגע לרמת הגולן לברוב הקפיד להתייחס לדבריו של נתניהו ולציין שהדבר מנוגד להחלטת מועצת הבטחון. (הודעת הקרמלין על דברי לברוב)

במהלך אוקטובר הרוסים הסלימו את ההתייחסות, או כמו שאני רואה את זה העבירו לישראל מסרים תקיפים מאוד. הם הצהירו פומבית ש"יש דיונים על פגישה" כדי להדגיש שאין כזאת על הפרק, ובמקביל הדליפו שיש להם דרישות חדשות לגבי מנגנון התיאום

באמצע אוקטובר פוטין התראיין והתייחס לסוגית הכוחות האיראניים בסוריה והבהיר שלרוסיה אין כוונה להוציא כוחות איראניים מסוריה. (הראיון עם פוטין). שבוע לאחר מכן ב-25/10 התפרסמה ברשת התקשורת הרוסית RT תכנית על בנימין נתניהו: Netanyahu: Prime or Crime Minister.

לפני יומיים ערך נתניהו תדריך לעיתונאים תחת הכותרת "גורם מדיני בכיר" ודיבר על כך שתתקיים פגישה בינו לבין פוטין בועידת פריז, תוך שהוא מציין שישראל כבר תקפה בסוריה. אני מעריך שהידיעה עצמה נכונה (קשה להאמין שנתניהו ישקר בסוגיה כזאת), אבל באותה מידה אני מעריך שהתקיפה היתה ללא חיכוך מול הרוסים, והיא לא זכתה לחשיפה בתקשורת הערבית (בשונה מרוב התקיפות הקודמות). בעיני, זה מצביע על כך שלנתניהו חשוב להציג לציבור הישראלי שהמשבר האסטרטגי מול הרוסים קטן יחסית.

בנוגע לפגישה, הקרמלין מיהר להודיע שלא מתוכננת פגישה כזאת. (הודעת הקרמלין על ועידת פריז)

סיכום ביניים, בשבועות שחלפו מאז המשבר נתניהו העביר לציבור הישראלי מסר על כוונותיו להיפגש עם פוטין מספר פעמים תוך שהוא מנסה לשדר שזה משבר מינורי, אך הרוסים הקפידו בתקיפות לענות לו הן בתקשורת הישראלית באמצעות הודעות מיידיות שאין פגישה מתוכננת וגם להסלים את הרמזים האסטרטגיים ע"י עיסוק אישי בנתניהו וע"י הצהרות בנוגע להצבת ה-300-S. ישראל ניסתה להשיג תמיכה מארה"ב, אבל ללא נכונות לתקיפה שתעצבן את הרוסים אין לה קלפים חזקים במו"מ.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.