טראמפ ונאטו – האם החלום של פוטין יוגשם?

ה-NYT פרסם שנשיא ארה"ב חזר מספר פעמים על רצונו לעזוב את NATO. מוזר שחשיפה בעלת השלכות דרמטיות שכאלו, לא זכתה להד הראוי בישראל לאור ההשלכות הדרמטיות שיש למהלך שכזה. נראה לי שלאור התנהלותו של טראמפ לא מופרך להעריך שהסבירות שינסה לפרק את הברית אינה קטנה, גם אם מרבית מקורביו והממסד האמריקאי מתנגדים לזה.
סימן מקדים לכך הוא שטראמפ הרבה לצייץ על נאטו במהלך 2018, לעומת ציוצים ספורים בשנתו הראשונה כנשיא, וההתייחסות המפורסמת שלו על כך שנאטו היא Obsolete.

לטראמפ שני סוגי טענות עיקריים: 
הראשון, נוגע לתקציב נאטו. הוא מרבה לחזור על שקר בנוגע למימון נאטו, למרות שהמחלוקת היא על תקציב הבטחון של המדינות. 
השני, שנאטו היא למעשה חסות אמריקאית על בטחון מדינות אירופה.

לגבי התקציב – מאז כניסתו לתפקיד טוען טראמפ בכך שארה״ב משלמת על נאטו, ודורש הגדלת תקציב הבטחון של המדינות החברות ל-2%. האמת היא שתקציב נאטו קבוע והמדינות החברות בברית משתתפות בתקציב בשיעור מוסכם, כולל גרמניה. כך למשל, חלקה של גרמניה בתקציב נאטו הוא 14.7%, ושל ארה״ב 22.1%.

המספר 2% עליו קיימת מחלוקת, מדבר על חלקו של תקציב הבטחון מתוך התל"ג של המדינות החברות בברית. לאחר שנים רבות של מחלוקת ולחץ של ארה"ב הגיע ממשל אובמה לסיכום ב-2014 שהמדינות החברות בברית יגדילו את תקציב הבטחון של החברות ל-2% עד 2024. ב-2018 8 מדינות כבר ליעד הזה (לעומת 3 ב-2014): ארה"ב, יוון, בריטניה, אסטוניה, רומניה, פולין, ליטא ולטביה. הפוחזת המובילה היא גרמניה, שהודיעה שלא תעמוד ביעד.

הסוג השני של טיעוני הנשיא הוא שנאטו היא פרוטקשיין של ארה"ב ואירופה צריכה לשלם על ההגנה הזאת, לשם כך הוא מציין שארה"ב באה לעזרתה של אירופה במלחמות העולם.
ארה"ב הצטרפה למלחמות העולם לצד הדמוקרטיות באירופה, היא נלחמה נגד גרמניה. בשני המקרים היא הצטרפה למלחמה רק כאשר הבינה שזה חיוני לאינטרס של ארה"ב, בשתי המלחמות לקח לה זמן רב עד שעשתה זאת. NATO הוקמה כיוון לקידום האינטרסים של ארה"ב, וכמובן שירתה גם את האינטרס של מדינות אירופה.
זאת גישה עקבית של טראמפ, ניסיון לבודד בעיות ולראות בכל סוגיה משחק סכום אפס, בעוד שהמטרה של בריתות היא הגדלת העוגה הכוללת וחלוקת הרווחים.

כך נראו הציוצים העיקריים של טראמפ במהלך 2018 –


לפני פסגת נאטו ציוצים על חוסר ההוגנות בתשלומים, בפרט בנוגע לגרמניה איתה עיקר המחלוקת של טראמפ.
אח"כ הגזמות על החלק של ארה"ב (90%), תוך חיבור הנושא להסכם סחר שהיה יעד חשוב לטראמפ.
אחרי הועידה הצהרות חסרות בסיס על כך שהיעדים שרצה הושגו ואפילו יותר מכך, למרות שהמציאות לא כזאת. כמו שהיה אחרי הפגישה עם קים "הסרתי את האיום הגרעיני בקוריאה" ואחרי הפגישה עם פוטין בנוגע לישראל "זו הייתה פגישה טובה מאוד. דיברנו על סוריה, על אוקראינה, זה היה רק שנינו ומתרגמים, ובסוף הפגישה הגענו למסקנות טובות עבור ישראל. הוא מאמין בישראל. הוא מעריץ של בנימין נתניהו. הם עוזרים לו הרבה ואנחנו נעזור לו הרבה, זה יהיה טוב לכולם".
לקראת סוף השנה, חזרה להצהרות הנוגעות לחוסר ההוגנות על התשלומים בנאטו

מעצמות נמדדות בנכונות להפעיל כוח צבאי עבור אינטרסים ולא רק בעבור בטחון המדינה. לכן, בין מלחמות העולם ארה"ב לא השפיעה על היחסים הבינ"ל, לקח אותו למדה בסיום מלה"ע ה-2. המדיניות של טראמפ מלמדת על ההיפך מזה.
רוסיה מעולם לא תקפה מדינה שחברה בברית נאטו, והברית משמשת הרתעה לא רק בגלל שארה"ב חברה בה, אלא הרבה בזכות העוצמה הכלכלית המשותפת של המדינות החברות בה, וגם המשמעות האדירה להפעלת הכוח המשותפת שלהן.
קשה להעריך מה המשמעות של פרוק הברית האסטרטגית החשובה ביותר מאז מלחמת העולם, זאת בלי ספק תהיה רעידת אדמה בבטחון האירופי בכלל והמזרח אירופי (ליטה, לטביה, פולין, אוקראינה ועוד).
פרוק הברית היא חלום עבור פוטין, האם טראמפ יביא לו את החלום?

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.