אוטוקרטיה וקורונה (מהאקונומיסט)

האקונומיסט מפרסם סקירה מעניינת על צעדים אנטי דמוקרטיים שנקטו אוטוקרטים ברחבי הגלובוס. לפחות ב-84 מדינות הוכרז מצב חירום שהרחיב את סמכויות הממשלה לפעול על בסיס צווי חירום.

הונגריה – הנשיא קיבל סמכות בלתי מוגבלת לפעול כרצונו בהתבסס על צווים. הסמכות ניתנה לפרק זמן בלתי מוגבל, והפרלמנט שנשלט ע"י אורבאן יכול לבטל את החוק בעתיד.

סרביה – חוק חירום מאפשר לנשיא סמכויות בלעדיות.

טוגו (כן, כן) – בצו חירום זמני למספר חודשים יש לנשיא אפשרות לשלוט לפי צו. כספי סיוע לאור המשבר מחולקים רק לבעלי תעודת מצביע בבחירות האחרונות, שהוחרמו ע"י האופוזיציה (ולכן לחלק ניכר מהאופוזיציה אין תעודה כזאת).

קמבודיה – חוק החירום מאפשר לממשלה לנקוט על פעולה שנקראת לה סבירה על מנת להילחם במגיפה, כולל הגבלות תנועה, איסור התכנסות, צנזור רשתות חברתיות, החרמת רכוש, העונש על הפרת החוק יכול להגיע עד 10 שנות מאסר. ההוראות זמניות ל-3 חודשים אבל יכולות לקבל הארכה ללא הגבלת זמן.
החוק מאפשר מעקב לא מוגבל אחרי האזרחים.

אלג'יריה אסרה על מחאות ציבוריות. אלו התחוללו בשנה האחרונה לפרקים ואיימו על השלטון.

הודו – הממשלה ניצלה את העובדה שהיו כ-1000 נדבקים בקורונה בקרב המוסלמים כדי לקדם את האג'נדה האנטי מוסלמית, בשיטות ידועות של אנטישמים. הסגר שהממשלה הטילה אפשר לה לעצור את המחאות הציבוריות שנפתחו בעקבות ההגבלות נגד מוסלמים שחוקקה ממשלת מודי.

אזרבייג'ן – הנשיא הכריז ש"בידוד" של אנשי אופוזיציה יכול להיות "צורך היסטורי".

רוסיה – מקדמת הליך שבו על מנת לצאת מהבית תידרש לשלוח טופס לשלטון לאן פניך מועדות ואת סיבת היציאה, ורק אחרי שתקבל הודעה אלקטרונית שיציאתך מאושרת תוכל להראות אותה למשטרה אם תיבדק.

טורקיה – לפחות 8 עיתונאים נעצרו באשמת הפצת מידע כוזב.

בוליביה – הנשיאה הכריזה שמי שיפיץ מידע כוזב או מידע שעשוי לגרום לחוסר בטחון של הציבור יכול להיאסר ל-10 שנים.

אל סלבדור – בית המשפט הורה לממשלה להפסיק לבצע מעצרים שרירותיים על הפרת ההפרדה החברתית, אבל הנשיא הודיע בטוויטר שאין בכוונתו לקיים את הצו.

הונג קונג – בשבוע החולף נעצרו אנשי אופוזיציה תומכי דמוקרטיה ע"י השלטון. הונג קונג היא מובלעת דמוקרטית מאז שהוחזרה לסין ע"י בריטניה ב-1997, תוך התחייבות לאפשר לה את עצמאותה הדמוקרטית. "אומה אחת, שתי חוקות".

טראמפ טען לפני שבועיים שיש לו סמכות מוחלטת למול מושלי מדינות, אם כי המציאות הסתברה אחרת, וגם כל מומחי החוקה סבורים אחרת.

למי ששואל למה אוטוקרטים צריכים בכלל להתעטף בצווי חירום, אז לגיטימציה שלטונית חשובה למרבית האוטוקרטים, שלא שולטים רק בכוח הזרוע כמו בצפון קוריאה. לכן יש חשיבות גבוהה לקיום בחירות, קבלת סמכות חוקית לביצוע הפעולות ("כל הפעולות הן לפי החוק"), ולגיטימציה של בתי המשפט. לכן ככלל, אוטורקטים שאינם רודנים כמו קים ג'ון און מעוניינים להפעיל את מינימום הכוח שנדרש כדי לשמור על שלטונם.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.