חוק ההסמכה – האם הציבור יודע לזהות?

באופן לא מפתיע הדיעות לגבי חוק ההסמכה שעבר בכנסת נחלקות בין ״סוף הדמוקרטיה״ משמאל, ל״לא היה כלום כי לא יהיה כלום״ מימין. אגב, נוסח החוק מרוכך בהרבה ממה שראש הממשלה הציע, הסמכות מוגבלת יותר וההחלטה אינה דרקונית לחצי שנה כפי שהיה במקור. ועדיין…. דמוקרטיות לא מסתיימות ברגע ברור, למעט בהפיכה צבאית. זה תהליך הדרגתי ואיטי, לאוטוקרט הנבחר בדרך דמוקרטית יש אינטרס להפעיל את מינימום הדיכוי הנדרש על מנת להבטיח את המשך שלטונו. צעדים נוספים להגבלת המתחרים נעשים רק כאשר יש איום על היכולת להיבחר מחדש. כאשר אורבאן נבחר ב-2010 הוא העביר שינוי בחוקה וחילק מחדש את אזורי הבחירה באופן שיבטיח את שלטונו. למרות ירידה של 20-25% באחוזי ההצבעה למפלגתו היא שמרה על כוחה בפרלמנט, 2/3 ממנו. אין תאריך למותה של הדמוקרטיה בוונצואלה, שהיתה בת יותר מ-50 שנה. אין רגע ברור שבו הונגריה פסקה להיות דמוקרטיה וגם לא פולין. האם הציבור יודע לזהות את התהליכים? התשובה כמובן שלילית. הנה הדוגמאות:

בפולין 66% מהציבור הביע שביעות רצון מהדמוקרטיה, בשנה שעברה. פולין כבר אינה דמוקרטיה לפי מדדי הדמוקרטיה המוכרים והיא המדינה שבה צנחה הדמוקרטיה בקצב המהיר ביותר בשנתיים האחרונות במדדים. בהונגריה 50% לא מרוצים מהדמוקרטיה (45%) פחות מאשר בצרפת, בריטניה, איטליה וספרד. גם הונגריה צנחה במדד הדמוקרטיה, בחלקם היא כבר לא כזאת ובאחר היא על הגבול. בהודו, שגם היא צנחה במדדים הדמוקרטיים 70% מהציבור מרוצה מהדמוקרטיה בארצו. בטורקיה מחצית מהציבור מרוצה מהדמוקרטיה, כיוון שישראלים לא מחבבים את ארדואן קל יהיה להם להסכים לכך שטורקיה כבר לא דמוקרטיה, אבל לא תאמינו גם מדדי הדמוקרטיה סבורים שטורקיה דיקטטורה יותר מדכאת אפילו מרוסיה של פוטין. מי היה מאמין שלא רק את ישראל תוקפים. ומה בישראל? 55% מרוצים מהדמוקרטיה.

בוונצואלה נערך סקר בשנת 2011 ו-51% העניקו ציון בין 8-10 למצב הדמוקרטיה בארצם. אני רק מזכיר שצ׳אבס נפטר מסרטן כעבור שנה.

ומה לגבי חשיבותה של תקשורת חופשית? מסתבר שגם כאן הגמל לא רואה את דבשתו (למרות שהוא יכול בקלות). בהונגריה 95% מהציבור חושב שמערכת משפט הוגנת זה חשוב, למרות שזאת מאוישת ע״י נציגי מפלגת השלטון. 87% רואים חשיבות לבחירות וחופש הביטוי, למרות שהבחירות בהונגריה אינן הוגנות ותחרותיות, וחופש הביטוי גם הוא מוגבל. 76% תומכים בתקשורת חופשית למרות שזו נשלטת ע״י אורבאן, ו-68% תומכים באופוזיציה חופשית.

בטורקיה 82% רואים חשיבות במערכת משפט הוגנת, 65% בחופש ביטוי ותקשורת חופשית, ו-59% באופוזיציה חופשית. נראה לכם אבסורד? בישראל המספרים נמוכים יותר, רק כמחצית מהציבור תומך בחופש ביטוי, תקשורת חופשית ואופוזיציה חופשית.

אני מבין שיש רבים שסבורים שהם יודעים לזהות שהטמפרטורה בסיר עולה, הניסיון מוכיח שבני אדם לא מסוגלים לזה.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.