הטיית הזמינות (והזמניות) – ספיישל ראש הממשלה מכהן

לפני בדיוק שנתיים כתבתי את הלהיט הראשון (5 לייקים) על הטיית (יוריסטיקת) הזמינות, שפוגמת ביכולתנו לאמוד שכיחות של תופעות. דניאל כהנמן ועמוס טברסקי חקרו אותה לראשונה בראשית שנות ה-70. העקרון הוא שסוגיות שאנחנו זוכרים יותר מוערכות על-ידינו כשכיחות יותר. דוגמאות:
– אנחנו סבורים שגירושין בהוליווד ושערוריות מין של פוליטיקאים מתרחשים בהיקף גדול יותר, כיוון שאנחנו זמינים להתרחשותם; 
– שבץ מוחי הוא גורם מוות פי 2 מכל התאונות ביחד, אבל אנשים משוכנעים שתאונות גורמות למוות במידה ניכרת יותר.

בפעם הקודמת כתבתי את זה לאור חקירות נתניהו והזכרתי שכל הטענות נגד עדי מדינה שעלו בחקירות נתניהו הופיעו במידה גדולה שבעתיים אצל אולמרט. למשל, עד המדינה דכנר לא רק שקיבל פטור מעונש אלא קיבל הקלות במס (קרי, קיבל כסף מהמדינה כדי להעיד נגד אולמרט).

לאור "השמועות" על כוונה לחוקק חוק שימנע מראש ממשלה מכהן עם כתב אישום הנה תזכורת כנגד הטענות הנ"ל:

נתניהו, ארדן, שטייניץ, ליצמן, גפני ועוד העבירו בכנסת חקיקה מוקדמת של חוק כזה בדיוק כנגד אולמרט. לאור העובדה שאולמרט התחייב להתפטר, דניאל פרידמן שהיום דיבר נגד הנושא היה זה שקידם את הצעת החוק בתור שר משפטים.

לנתניהו לא היתה שום בעיה בעבר להעביר חוקים שיגבילו פרסונלית יריבים שלו – הנה הוא העביר חוק חובת גילוי גיוס תרומות למי שאינו מועמד, שיקשה על יאיר לפיד להתמודד כאשר היו שמועות על כך שלפיד מתכוון לרוץ לכנסת ה-19.

Image

כאשר אהוד ברק התפטר והמדינה נערכה לבחירות ב-2001 הכנסת העבירה לא תאמינו את "חוק נתניהו" שמאפשר למי שאינו חבר כנסת להתמודד על ראשות הממשלה.

בכנסת ה-20 חוקק חוק פרסונלי רטרואקטיבי לגבי נתניהו שמעניק לו פטור ממס על אחזקת הבית בקיסריה.

אגב, דעתי היא שהנורמה לפיה הגשת כתב אישום לא מאפשרת המשך כהונתו של ראש ממשלה נכונה. ראוי לחוקק אותה, כולל המשמעויות על הרכבת ממשלה חדשה ולא הליכה לבחירות. אבל אי אפשר להחיל אותה על נתניהו, חקיקה פרסונלית אינה ראויה. את נתניהו צריך לזרוק מבלפור, אבל לא בדרך הזאת.
גם אם יחוקק החוק הוא צריך לחול על הכנסת הבאה בלבד.
אבל ביביסטים, אתם האחרונים שיכולים לבכות על שינוי כללי המשחק בצורה כזאת. הטיית הזמינות עובדת אצלכם שעות נוספות.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.