מי מאמין לפייק ניוז

מאמר דיעה קצר על המחקר האקדמי מה גורם לאנשים להאמין לפייק ניוז. זאת אחת מהסוגיות המרכזיות של המחקר האקדמי הפסיכולוגי ושל מדעי החברה. הדיון האקדמי נחלק לשני מחנות מרכזיים:
רציונליזציה – דעתנו הפוליטית גורמת לנו לתפוס פייק ניוז באופן הגיוני כאשר זה תומך בתפיסה הפוליטית שלנו.
עצלנות – אנחנו נכשלים לזהות פייק ניוז מתוך עצלות, וחוסר רצון להתאמץ לחשוב.
לאחרונה התחילו לשלב בין שתי הגישות מתוך הבנה שכנראה הסיבה אינה אחת.

התפיסה הרציונלית –
התפיסה מבוססת על מערך תיאורטי רחב, שטוען שאנחנו מנצלים את המשאבים האינטלקטואלים שלנו כדי להסביר מדוע דברים שמתאימים לתפיסה הפוליטית שלנו נכונים (ולא בוחנים האם דברים נכונים). אפשר לראות גם בפוסט שכתבתי "מדוע עובדות לא משנות את דעתנו".
מחקר שבדק זאת, בנוגע לסוגיית ההתחממות הגלובלית, מצא שככל שאנשים אנליטיים יותר, הם יותר רגישים לזה. קרי, בקרב דמוקרטים נמצא שככל שאתה אנליטי יותר, אתה תצדיק פייק ניוז בנוגע להתחממות הגלובלית.

עצלות מחשבתית –
מנגד, מחקרים מעולם הפסיכולוגיה הקוגניטיבית מצאו שנדרשת רציונליזציה, שכן אנשים שחושבים בצורה אנליטית יותר, מאמינים פחות בתיאוריות קונספירציה ומתרשמים פחות ממשפטים "פלצניים" חסרי משמעות. ההסבר העיקרי לכך, הוא שאנשים אלו פחות עצלים קוגניטיבית ונוטים יותר לבדוק נכונות של דברים.
גם כאן ישנם מחקרים עדכניים, אחד המחקרים הביא ציטוטים מהרשתות החברתיות חלקם נכונים וחלקם שקריים ונבדק האם אנשים הולכים על תחושת הבטן או מנסים לנמק (לעשות רציונליזציה). נמצא שאנשים שמנמקים מצליחים לזהות טוב יותר אמת משקר.

כנראה ששילוב של שתי הגישות, הוא יהיה המוקד להמשך. עידוד לסקרנות, הטלה ספק, וניסיון להסבר לא מוגזמים. (גבוה, חתיך, בעל חוש הומור ועשיר).

https://www.nytimes.com/2019/01/19/opinion/sunday/fake-news.html

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.