משמעויות אסטרטגיות – 4/3

אני יודע שמוקדם לערוך סיכומים ואין בכוונתי לערוך כאלה, ובכל זאת אני חושב שאפשר לראות משמעויות שישראל חייבת להפנים שהעולם השתנה. זה לא סופי, זה לא הכל ואין לדעת מה צופן העתיד. זה מה שכדאי לשים לב אליו היום. זה גם לא לקחים מוכווני אג’נדה, כמו הפרופסור שכתב מאמר על כך שישראל צריכה צבא גדול שוב, כי קיבלנו הוכחה שהמלחמה הישנה לא ״מתה״. ע9 כל הכבוד, אין בשנים הקרובות איום של פלישה קרקעית לישראל: חיזבאללה אינו צבא יבשה, סוריה מדינה הרוסה שבעשור הקרוב לא תוכל לבנות צבא, ותודיעו לי כשמצרים מתהפכת, הסיכון הכי גדול לזה, הוא בגלל עליית מחירי החיטה. כדאי לפקוח עין גם לירדן, עזה והרש״פ, האביב הערבי פרץ גם בגלל עליית מחירי החיטה.

מלחמה בזירה הצפונית

שני לקחים עיקריים לגבי תרחיש הייחוס העיקרי של ישראל, מלחמה מול חיזבאללה בזירה הצפונית:

1. סוגיית הנזק האגבי – אפילו רוסיה הגדולה קיוותה שהמלחמה באוקראינה לא תתפתח למה שהיא עכשיו. ההפגזות הפראיות על אזרחים שעשתה בסוריה לא חזרו על עצמן. נכון שסיבה מרכזית לכך היא הצורך בצמצום השינאה העתידי ומשאלת הלב שאוקראינה פחות תתנגד, אבל עדיין אפילו לרוסיה היו אילוצי פגיעה באזרחים. מתקפת הפתיחה כללה מטרות צבאיות בלבד. הסיבה שזה חשוב היא שצה״ל מתעלם מהעובדה, שאחרי פיגוע בגדר שבו נהרגים 5 חיילים, הממשלה (כל ממשלה) לא תתיר לו מהלך פתיחה מהמם (shock and awe) שבו ייפגעו אלפי אזרחים בלבנון, גם אם יהיו בישראל נהמות להתעלם מהפצ״ר, וזעקות שהמשפטנים כובלים את ידיו של צה״ל. אני מקווה שתיחסך מאיתנו האמירה ״אבל תראה את הרוסים״, תראו באמת את הרוסים בא לכם אפילו רבע מזה?
המשמעות שכדאי מאוד שצה״ל יתחיל לחשוב חשיבה מורכבת יותר, ינתח יותר שיקולים בהפעלה, ויבין שלמדינאים יש הרבה דילמות. במקום להעמיד את הממשלה בדילמה שבה היא צריכה לבחור בין חלופת הבית לאלתור, כדאי להפנים שנדרשים כלי להערכת מצב ולא תכניות פריסט ידועות מראש.

2. המסגרת האסטרטגית של מלחמה בזירה הצפונית השתנתה מהיסוד ברגע אחד. אם חלילה תפרוץ מלחמה כזאת, היא תהיה חלק מהעימות האסטרטגי הגלובלי החדש. רוסיה תתייצב בצד שמגביל את ישראל, הן לפעול בסוריה, ואולי אפילו במהלכי המלחמה שלנו בלבנון. בוא נדמיין מצב שבו הרוסים מעבירים נושאת מטוסים למול חופי לבנון. זאת אחת מהסיבות שבגללן אני סבור שישראל צריכה להתייצב בצד של ארה״ב, בעימות העולמי שפרץ. בלי הגב המוחלט של ארה״ב אנחנו פגיעים וחשופים ללחצים אדירים במלחמה, שמחיריה גם כך צפויים להיות גבוהים. המחשבה שבישראל חושבים שהמב״מ שקול להשלכות האסטרטגיות האלה, מעבירה בי צמרמורת. יוסטון, ווי האב א פרובלם, בלהבין את גודל ומשמעות האירוע.

הגרעין האיראני

גבירותי ורבותי, אלה מכם הקוראים לישראל לצאת למלחמת מנע במידה וייחתם הסכם הגרעין, אנא פנו לקופת החולים הקרובה לביתכם. זאת אירוניה כמובן, אבל דומני שבישראל לא מפנימים שהעולם השתנה, הרי מאז נפילת הגוש הסובייטי ותום המלחמה הקרה המצב שבו ארה״ב היא מעצמת העל היחידה היה נראה ברור ומובן מאליו. בלשונו של איש שאני מעריך מאוד, ניצן דוד פוקס מהמשחק הגדול (מומלץ במיוחד): ״אין ספק שבמצב הנוכחי של מחירי נפט בשמיים ומשבר צבאי במזרח אירופה זה בדיוק הזמן למתקפה שתבטיח שלא יהיה לנו גב אמריקני ומשבר כלכלי עולמי.״ בהחלט, מה כבר יכול להשתבש במלחמה אזורית שישראל הציתה. אם איראן היתה אינטרס מסדר שלישי או רביעי עבור ארה״ב, כאשר היא חשבה שמרוסיה היא יכולה להתעלם, אז עכשיו יש משבר עולמי של אנרגיה ומזון בתוספת מלחמה, שזה פשוט נס שארה״ב עדיין שולחת נציגים לוינה. היא צריכה להגן על טאיוואן למשל, ולנתח את המשמעויות מהסנקציות שעוד רגע סוגרות מחדש את חומות הברזל בין המערב לרוסיה. במצב הזה, הנפט האיראני יכול להקל על המצוקה העולמית (האם זה יגרום לרוסיה לנסות למנוע את החתימה?). אגב, זה לא אומר שאיראן צפויה להתגרען, אבל זה סיפור אחר.

חשיבותה של מזרח אירופה

מזרח אירופה עומדת להפוך לעוגן מרכזי בקרב בין המערב לרוסיה. המלחמה הנוכחית היא אירוע ששינה את המערכת הבינלאומית וצפוי להימשך עוד שנים רבות. בראייתי המלחמה לא תסתיים לפני הכנעת אוקראינה, או לחילופין קריסת משטרו של פוטין, שאת זה לא ניתן לנבא. לכן נדרש להיערך לאפשרות הראשונה. זה יוביל את פינלנד ושבדיה לסיים את הנייטרליות שלהן ולחבור לאירופה ואולי אף לנאטו. מולדובה וגיאורגיה יהיו מאוימות. אנחנו בפתח של התעצמות צבאית ניכרת באירופה. ישראל רוצה מאוד להיות חלק מזה. מאוד רוצה. כדי שזה יקרה אנחנו חייבים להרים את הראש ולהבין את גודל האירוע. אם אני מגזים וטועה לחלוטין, ודבר לא השתנה, יהיה צריך למזער נזקים. אבל הנזקים הצפויים מחוסר הפנמה של המצב עלולים להיות אדירים. בינתיים כדאי להיערך לעליות מחירים, ולא, זה לא בגלל הממשלה החדשה.

אני חושב שאנחנו במפץ עולמי. הערכתי כבר ב-2020 שהסדר העולמי הסתיים ואנחנו בתהליך שינוי. לא ניתן היה להעריך מתי ואיך זה יקרה. כמובן שעדיין לא ברור כיצד זה יתפתח, אבל ממש כדאי להתחיל לחשוב

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.