המלחמה באוקראינה – תמונת מצב 17/12, וגם למה פטריוט

מתוך: https://twitter.com/J_JHelin/status/1603363429594431489?s=20&t=UdxgtaszNujwxMfkBxUITA

המלחמה באוקראינה עברה לשלב חדש – המתנה לאביב, יותר נכון לאזור פברואר. שני הצדדים בונים כוח, מתארגנים מחדש ומנסים להמשיך לשחוק את היריב. הרוסים את האוקראינים בדונבאס, סביב בחמוט שאמורה להוות גם פוטנציאל למתקפה אפשרית, כפי שתוכלו לקרוא כאן, והאוקראינים ברוחב הגזרה.


הרוסים הצליחו לעצור את המפולת בעזרת הגיוס החלקי (שזאת להערכתי היתה מטרתו העיקרית), שהשיג תוצאה טובה מבחינתם. הם הצליחו לרענן את הכוחות, וגם אם מדובר בכוח בכשירות נמוכה, את המצב בחזית הם הצליחו לייצב. גם החורף והבוץ מקשים על פיתוח מתקפה משמעותית, כך שהיתרון האוקראיני בשדה הקרב כמעט שלא נראה כעת. למעשה, נראה שהרוסים הם אלה שתוקפים לאורך החזית כרגע.

האסטרטגיה הרוסית החדשה

ISKANDER 9M723

הרוסים שינו אסטרטגיה ועברו לתקיפות אסטרטגיות ע"י כטב"מ (בעיקר איראני), טילי שיוט, טילים בליסטיים וטילים שמשוגרים ממטוסי קרב. אני מעריך (אין לי סימוכין לזה) שהסיבה המקורית לאסטרטגיה הזאת היתה להתיש את האוקראינים, לגרום להם נזק כלכלי כבד מתוך תקווה שזה יפעיל לחץ נוסף על אירופה, כי הרוסים מפעילים לחץ לגבי סוגיית האנרגיה כדי להביא ללחץ על אוקראינה להתפשר להפסקת אש. למען הסר ספק, אני לא חושב שהרוסים מוכנים לקווים הנוכחיים, אבל הם היו שמחים אם הם יוכלו לבנות את הכוח מחדש בנחת כדי לחדש את המתקפה. ההיסטוריה מלמדת שתקיפות אסטרטגיות מהאוויר להענשה לא משיגות את מטרתן האסטרטגית.

בפועל, לתקיפות היתה תוצאה נוספת, מתיחה של ההגנה האווירית של אוקראינה מהחזית הקרקעית, כדי להגן על ערים מרכזיות של המדינה. היקף התקיפות הביא לכך שהאוקראינים העריכו שהם צפויים להגיע למחסור של טילים, וזה הביא אותם לקמפיין בעניין. כפי שהערכתי, המחקר של RUSI שפורסם היה תחילתו של הקמפיין בעניין ואנחנו רואים שיש תגובה מערבית לזה – הגרמנים העבירו IRIS-T, הנורבגים NASAMS ויש עוד מערכות טקטיות בדרך לאוקראינה. הרמטכ"ל של אוקראינה דיבר על הסוגיה בראיון לאקונומיסט. אני חושב שמרשים לראות איך האוקראינים מנהלים את האסטרטגיה התקשורתית שלהם, ביחס לצרכים שלהם מהמערב. לדבריו אחוזי היירוט שלהם עומדים על 75% אחוז ממש גבוה, שמלמד על עקומת שיפור מרשימה.

מתוך הדו"ח של RUSI

יש מערכת אחת שלאוקראינים אין יכולת בכלל ליירט ISKANDER 9M723, טק"ק בליסטי של הרוסים. זה כיוון שרוב גדודי הם S-300B שלא יכולים ליירט טילי שיוט. ככל הנראה יש להם גם שני גדודים של S-300V (שזאת משפחה אחרת של S-300, שמפותחת בתעשייה שונה, והייעוד שלה הוא ליווי של כוחות קרקע), בעלי כושר יירוט של טילים, ככל הנראה זה לא מספיק ליירוט האיסקנדר מהדגם הזה.

העובדה שרוב התקיפות הרוסיות מבוצעות באמצעות הכטב"מים מאיראן מעידה לדעתי על כך שמלאי החימושים ארוכי הטווח שיש לרוסיה מוגבל.

בכל כמה שבועות עולה האפשרות למתקפה מחודשת על קייב מכיוון בלארוס, ואני מתקשה לראות את אפשרי. הצבא של בלארוס, למרות שהוא מאומן היטב, מבצע אימונים ברמה של גדוד לכל היותר. אמנם יש מתקפות אוויריות משטחה של בלארוס, אבל מתקפה קרקעית מחודשת מחייבת צבירת סד"כ רוסי גדול וקשה לי לראות את זה קורה (כמובן שזה אפשרי). הסיכונים מבחינת לוקאשנקו נראים לי גדולים מדי.

התגובה האמריקאית

זה מביא אותנו לעניין הפטריוט. האמריקאים נמנעו עד עכשיו מהעברת פטריוט לאוקראינה, הם העדיפו להעביר לאוקראינים סוללות S-300 ממדינות מזרח אירופה, ולהעביר להן פטריוט. אני מניח שהסיבה לכך היתה חשש שזה ייחשב צעד מסלים. אבל התקיפות האסטרטגיות של הרוסים שינו את התמונה (לכל מהלך אסטרטגי יש תגובה – כדאי שישראל תפנים את הלקח הזה), וזה מאפשר לארה"ב הרחבה של הסיוע לאוקראינה גם של מערכות נשק אסטרטגיות. סביר שההודעה נועדה כדי לבחון את התגובה הרוסית, אבל למעשה לפוטין אין הרבה אפשרויות נוספות להסלים מלבד גרעין (פטריוט זאת לא סיבה טובה לזה). האמירות שזאת תהיה מטרה לגיטימית לתקיפה ע"י רוסיה קצת מצחיקות בהתחשב בעובדה שאין מטרה לא לגיטימית בעיני רוסיה, והעובדה שעד עכשיו הם פשוט לא הצליחו לתקוף אפילו סוללת HIMARS אחת.

לרוסים לא נותרו עוד הרבה טילי ISKANDER 9M723, ולכן לא נדרשות הרבה מערכות פטריוט והמון טילים כדי לטפל בבעיה המבצעית הספציפית הזאת. פרט לזה פטריוט מייצר 2 השפעות משמעותיות עבור האוקראינים – זה מאפשר ליצור איום לתוך רוסיה ובלארוס, מה שעשוי להרחיק את הפטרולים הרוסיים. סביר שלרוסים יש קושי עם פטריוט יותר מאשר עם סוללות שהם מייצרים; זה מאפשר לכסות את החזית ולהמשיך למנוע מחיל האוויר הרוסי לפעול שם, משהו שלהערכתי יכול ליצור תפנית במלחמה. אני לא חושב שפטריוט הוא הפתרון למתקפות הכטב"מ הרוסיות, אבל בתמונה הרחבה זה משלים פערים חשובים אחרים. יפה לראות שהאמריקאים מתאימים את האמל"ח להתפתחויות המלחמה, זה לא מובן מאליו.

אמרתי פעמים רבות שישראל צריכה לבחור צד במלחמה ולסייע לאוקראינה, כולל בהתייחס לכך שהסיוע של איראן לרוסיה צריך להיות הזדמנות שישראל קופצת עליה בזרועות פתוחות, אבל אם ארה"ב תעביר פטריוט זה מאפשר לישראל הזדמנות נוספת לפעול במלחמה לטובת הצד הנכון. יש לישראל מערכות וטילים שניתן להעביר ופטריוט זה נשק הגנתי. אני סבור שאפשר גם לשלוח כיפת ברזל ולבחון כיצד היא מיירטת כטב"מים איראניים, אבל איני מזהה שיש אפשרות שישראל תעשה את זה.

אירופה

האיחוד האירופי העביר החלטה לסייע לאוקראינה ב-18 מיליארד אירו אחרי שהונגריה הסירה את הוטו שהטילה, בתמורה לשחרור חלק מהסיוע המוקפא של האיחוד להונגריה. למי שסבור שמהלכים אנטי דמוקרטיים בבית לא פוגעים בכלכלה, הוא מוזמן לבחון את מצבה של הונגריה, כדאי לישראל להפנים. אורבאן ממקסם את הקלפים שיש לו, המלחמה מהווה מבחינתו הזדמנות להקטין את הלחץ של האיחוד על הצעדים האנטי דמוקרטיים שלו. אגב, כדי לא להתרגש יותר מדי, ההסכם הוא שיופשרו 1.2 מיליארד מתוך 7.5 שהוקפאו, ועוד 5.8 מיליארד מענק התמודדות עם הקורונה שהוקפאו יופשרו בתמורה לצעדים מצידו של אורבאן נגד שחיתות ורפורמה לשיפור עצמאות מערכת המשפט. מסתבר שכאשר יש מצוקות גדולות, נאלצים לעשות פשרות בזול.

השפעת הסנקציות

השבוע יצא דו"ח של האיחוד האירופי על השפעת הסנקציות על רוסיה. סה"כ הכלכלה הרוסית הצליחה לעמוד בהן, במהלך השנה. ההתכווצות בתמ"ג היתה של 3-4%, אבל מנגד האינפלציה היתה 14%. גם הדו"ח הזה מדבר על כך שהמגמות בטווח ארוך שליליות עבור הכלכלה הרוסית שתמשיך להתכווץ ב-2023.

מה רוצים הצדדים?

אני חושב שהרוסים היו שמחים להפסקת התארגנות, שלא נראה לי שצפויה לקרות, כיוון שזאת תהיה טעות אסטרטגית מבחינתה של אוקראינה. הסיפוח שפוטין הכריז עליו בספטמבר יצר מצב שבו צריך להיות שינוי גדול כדי שאפשר יהיה לחשוב על סיום המלחמה. יהיה צריך לתקן את החוקה מחדש ולבטל את הסיפוח של המחוזות שסופחו, צעד שנראה לי שקול להכרזה על תבוסה. לראיה, בפודקאסט של הטלגרף דיברו על כך שיש כוונה לחוקק חוק שפוטר מאחריות פלילית באזורים שסופחו, למעשים שבוצעו למען האומה הרוסית. אם זה נשמע לכם מדהים זה לא שונה בהרבה מחוק חסינות לחיילי צה"ל בשטחים. לחילופין יהיה צריך לכבוש את המחוזות האלה, מה שנראה רחוק מאוד מיכולותיה של מוסקבה כעת.


מכאן שאני מעריך שהמטרה של פוטין היא זמן – להאריך את המלחמה לזמן ארוך ולראות מה יהיו ההתפתחויות. אני לא חושב שיש לפוטין חלופה רצינית, אפילו במסגרת משאלת לב, של חודשים בלבד. התוצאה של בחירות האמצע בארה"ב לא טובה עבור פוטין, ארה"ב תמשיך כנראה לסייע לאוקראינה. למרות שנראה כרגע שלרוסיה אין אפשרויות טובות, זה לא אומר שבמורד הדרך לא ישתנה המצב.

אוקראינה לדעתי מבינה שכל עצירה במלחמה תפעל לרעתה יותר מאשר המצב הרע הנוכחי. לכן לאוקראינה אין אפשרות אמיתית מלבד להמשיך במלחמה, לבנות את הכוח באמצעות המערב, ובעיקר ארה"ב. אני מניח שבשנה הקרובה נראה העברה של אמצעי לחימה מתקדמים נוספים, וזה בטח לא אמור להפתיע שמטוסי קרב אמריקאים יועברו לאוקראינה.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.