קריסתה של ונצואלה – הצ'אביזם

תמציתו של מאמר מעניין ב-Foreign Affairs על הסיבות לקריסתה של ונצואלה.

ונצואלה הפכה לדמוקרטיה בשנות ה-50, והיתה דמוקרטיה מלבלבת. היא היתה יצרנית הנפט היחידה שהפכה לדמוקרטיה. עיתונות חופשית, מערכת פוליטית פתוחה וחילופי משטר ללא אלימות. היתה בה רשת בטחון סוציאלית, שכללה שירותי בריאות וחינוך מתקדם לכלל האזרחים והתשתיות הלאומיות המתקדמות ביותר באזור. היא עברה ללא פגע את עידן החונטות הצבאיות של דרום אמריקה.

בשנות ה-70 ונצואלה הפכה למדינה העשירה ביותר בדרום אמריקה. התוצר לנפש היה בין ה-20 הגדולים בעולם. אוצרות טבע אפשרו לכלכלה לפרוח אבל בשונה ממדינות רבות הכלכלה התרחבה ולא התבססה רק על אוצרות טבע. צניחת מחירי הנפט בתחילת שנות ה-80 פגעו בכלכלה והתוצר לנפש ירד ב-37% על פני 7 שנים. גם בעשור שחלף עד עליית צ'אבס הכלכלה דשדשה, אך עדיין היתה השניה בגודלה בדרום אמריקה, וחוסר השיוויון היה מתון ולא כמו בדיקטטורות.

לפני עליית צ'אבס מחירי הנפט צנחו ל-11$ לחבית והקשו על הסטגנציה הכלכלית. צ'אבס רכב על הנמר הכלכלי, כנגד חוסר השיוויון, העוני והשחיתות ביחד עם הכריזמה הטבעית שלו.

צ'אבס הפך לכוכב בפוליטיקה העולמית בזכות ההתנגדות שלו לארה"ב וממשל בוש. ב-2004 מחירי הנפט קפצו בחזרה והזרימו לממשלה כסף רב, שבוזבז ע"י צ'אבס ללא דיון פוליטי וללא דין וחשבון לציבור, אבל בעיקר אפשר לו להגדיל את הפופולריות כיוון שזה הקפיץ את הכלכלה.

במקביל, צ'אבס החל בחיסול פוליטי של הדמוקרטיה. הוא רדף לא רק אחרי יריבים, אלא גם אחרי שותפים שהעזו להטיל ספק במדיניות שלו. הוויכוחים הפוליטיים נעלמו. ב-2001 הוא ערך רפורמה חקלאית ולמעשה הלאים אותן לקואופרטיבים שיתופיים. זה הוביל לצניחה בייצור המזון. כך הולאמו חברות נפט, חברות תקשורת, הפקת מים וחשמל. בכל תחום זה הוביל לדעיכה בייצור. כאשר עובדי הנפט יצאו לשביתה במחאה נגד המדיניות של צ'אבס הוא פיטר חצי מהם. המסר שביקורת פוליטית אסורה עבר.

ב-2011 צ'אבס חלה בסרטן ובחר לעבור את הטיפולים בקובה, כחלק מהידוק היחסים וכדי שהציבור לא ידע על מצבו. בדצמבר 2012 צ'אבס ערך הופעה תקשורתית אחרונה והמליץ לציבור לבחור במאדורו שר החוץ שלו. מאדורו הרחיב את הדיכוי הפוליטי אחרי בחירתו, והגדיל את המאסרים של יריבים פוליטיים, כליאה ועינוי של עיתונאים.

צניחת מחירי הנפט ב-2014 הותירה את ונצואלה עם שוקת שבורה. לא היה לי ממי ללוות כסף, כדי לחלוף את המשבר (בשונה משנות ה-80). הכלכלה התרסקה לחלוטין, באופן שמשווים אותו רק לסוריה, סדר גודל של חצי. המחירים מכפילים עצמם כל 25 יום. 64% מדווחים שאיבדו משהו כמו 10 ק"ג ממשקלם.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.