איך מלחמות מסתיימות?

“There are two things which will always be difficult for a democratic nation to do: beginning and ending a war.”
 Alexis de Tocqueville, Democracy in America

ההיסטוריה מרבה לתאר כיצד מלחמות התחילו ומתמקדת פחות בדרך סיומן. בעיקר באלו שלא הושג בהן נצחון ברור. הפער בין מחקרים על פתיחת מלחמות למחקרים כיצד הן מסתיימות אדיר, וכך גם ספרי ההיסטוריה. מנהיגים קוראים כיצד מלחמות נפתחות, הרי רבים מכירים את רצח יורש העצר האוסטרי ע"י לאומנים סרבים שהוביל לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, אבל ספרים על הסכמי ורסאי שהובילו לסיומה של המלחמה נכתבו הרבה פחות (כיוון שזאת מלחמת עולם, נכתבו ספרים).
כולנו יודעים שמלחמת שלום הגליל נפתחה ב-6 ביוני 1982, אבל מה תאריך הסיום שלה, ואיך אנחנו מגדירים כיצד הסתיימה עמומים.
כמה יודעים שמלחמת קוריאה נמשכה שנתיים רק על מחלוקת האם מחייבים שבויים שלא רוצים לחזור למדינתם, לחזור.

גם ההגדרה מהי מלחמה אינה משמים. נדרשת החלטה טכנית מה כוללים בסטטיסטיקה ובמחקר ומה לא. המספר שנקבע הוא 1000 הרוגים בשנה.
קרי, מלחמה "נפתחת" כאשר רף האלימות חוצה 1000 הרוגים, והיא מסתיימת כאשר הוא חוצה אותו בחזרה למטה.

לפני שאכתוב מספר פוסטים על למה קשה לסיים מלחמות, נתחיל בפוסט טכני, כיצד הן מסתיימות:

התפוגגות
כשם שיש הסלמה כך הלהבות יכולות לדעוך מתחת לרף. מעטות המלחמה שהסתיימו ללא רגע ברור ומובהק,
מתוך ה-7 בלבד שזה קרה בהן, אחת היא שלנו, האינתיפאדה השניה, שב-2005 ירד בה רף האלימות מתחת לסף המלחמה. קודם לכן מלחמת יפן-סין בשנים שנתפחה בשנת 1937 בתקרית גשר מרקו פולו ליד בייג'ין, והידרדרה למלחמה מלאה בין הצדדים, התפוגגה בשנת 1941, אחרי שהיפנים הפנו משאבים למלחמה בפאסיפי (פרל הארבור דצמבר 41).

https://youtu.be/V9D1JtTyxUM

כיבוש
כן, יש גם כאלה. פעם היו הרבה יותר, אחרי מלחמת העולם השניה יש פחות. מלחמת רוסיה – צ'צ'ניה השניה (1999-~2002) היא כזאת, שכן היא החזירה את השליטה הרוסית דה-פקטו על צ'צ'ניה, שהיתה מעין עצמאית אחרי המלחמה הראשונה. מלחמת טנזניה – אוגנדה שנפתחה ב-1978 הסתיימה בכיבוש טנזני ולבריחתו של אידי אמין מאוגנדה. אפשר להאריך עוד על המלחמה אבל להלן סרט למתעניינים.
דוגמאות נוספות: הכיבוש של טיבט ע"י סין (1956-1959) מלחמת האזרחים בסרי לנקה, מלחמת האזרחים הסינית בין הקומוניסטים למפלגה הלאומית.

נסיגה
מלחמה יכולה להסתיים בנסיגה של אחד הצדדים (או שניהם) משדה הקרב, עם סיכום עליה או בלי. גם כאן יש מעט מאוד מלחמות שהסתיימו בצורה כזאת.
מבצע 'עופרת יצוקה' הסתיים בהכרזה ישראלית על סיום חד-צדדי של המבצע, ונסיגת צה"ל מהרצועה.
מלחמת המפרץ הראשונה הסתיימה בהכרזה חד צדדית של הנשיא בוש על סיום המלחמה ונצחון, שנמשכו להחלטת מועצת בטחון ואכיפת סנקציות על עיראק.
סין פלשה לוייטנאם בפברואר 1979, גם כתוצאה מנוכחות צבאית של וייטנאם בקמבודיה. כעבור חודש הודיעה שהדרך להאנוי פתוחה, ושמשימתו של הצבא הושגה והתחילה בנסיגה. כעבור כשבוע הסתיימה הפלישה, למרות שוויטנאם נותרה בקמבודיה עוד כעשר שנים. שני הצדדים הכריזו על נצחון.
גם מלחמת סין – הודו ב-1962 הסתיימה בהודעה סינית על הפסקת אש חד צדדית ובהמשך נסוגו הסינים משני חבלי הארץ שכבשו.

התערבות האו"ם וכפיית הפסקת אש על הצדדים
יש מלחמות שמסתיימות בכפייה של הפסקת אש ע"י גורם חיצוני. שני הצדדים צריכים להסכים להפסקת האש, גם אחרי שיש החלטה כזאת, אבל הלחץ שהביא אותם לזה מקורו בהחלטה. לרוב יש מדינה בעלת השפעה משמעותית על אחד או שני הצדדים שתורמת ללחץ.
מלחמת העצמאות הסתיימה בהפסקת אש כזאת, גם סיני, ששת הימים, ההתשה ויום כיפור. לא בכדי ישראל חשבה שיש לה זמן קצר עד שתיכפה עליה הפסקת אש כזאת. רק שמאז זה פחות חזר על עצמו (ולישראל יש קושי להבין איך מנהלים את הזמן במלחמה כשזה לא כך).
פרט למלחמות ישראל יש מעט מלחמות דומות:
מלחמת טורקיה – קפריסין ב-1974, הפסקת האש מפצלת את האי עד היום. מלחמת קשמיר ה-2 בין הודו לפקיסטן.
ומלחמת הכדורגל בין אל סלבדור להונדורס, שנפתחה ביוני 1969 אחרי משחק כדורגל בין השתיים באל סלבדור שהסתיים 3:0 לטובת המקומיים. לאחריו, בשמחת הנצחון הותקפו אוהדי הונדורס על רקע מתיחות בין המדינות קודם לכן. חודש אחרי פתחה אל סלבדור במתקפה על הונדורס, שהסתיימה תוך 6 ימים, בלחץ איחוד מדינות אמריקה (המקרה היחיד בו ארגון בינ"ל שאינו האו"ם כפה הפסקת אש. הסכם השלום נחתם בין המדינות ב-1980.
מלחמת לבנון השניה אמנם הסתיימה בהחלטה 1701 של מועצת הבטחון, אך זו הושגה אחרי מו"מ בין הצדדים ואחרי שכולם הסכימו על נוסח ההחלטה. החלטת המועצה עצמה לא כפתה סיום על הצדדים, אלו הסכימו לסיים את המלחמה ועשו זאת דרך החלטת המועצה. לכן, היא לא נספרת במניין המלחמות שהסתיימו באופן כזה.

כניעה
מלחמת העולם השניה הסתיימה בכניעה יפנית לארה"ב. גרמניה נכבשה / נכנעה והוקמה מחדש.
עצמאות בנגלדש הושגה בעזרת כניעה ללא תנאי של פקיסטן, שנלחמה מול מורדים בנגלים, שזכו להתערבות הודית בהמשך. זה הוביל לכניעתה של פקיסטן ללא תנאי ולהקמתה של בנגלדש ב-1971.
גם (כמעט) מלחמת האזרחים בניקרגואה הסתיימה בכניעה ללא תנאי של הנשיא ועזיבתו את המדינה ב-1979.

רוב המלחמות מסתיימות כתוצאה מהסכם בין הצדדים. יכולים להיות שני מצבים הסכם שפרטיו נדונים תוך כדי המלחמה וחתימה עליו מובילה לסיומה, או הסכמה על הפסקת ולאחריה פתיחת מו"מ להסכם רחב יותר. לעיתים ההסכם יכול להסתיים בהסכמה על הפסקת אש בלבד.
אני מפריד בין השניים, כיוון שהסוגיה בעלת משמעות. לדוגמא, הפסקת אש עם חמאס שהושגה אחרי התחייבות להעברת כסף נתפסת אחרת מהפסקת אש שחמאס "התחנן" לה, ונובעת מחשש שלו להמשך המלחמה. זה מעיד על מאזן הכוחות בין הצדדים. לא בהכרח יחסי העוצמה הצבאיים, אלא מאזן הכוחות במו"מ הספציפי בהקשר בו הוא מתקיים, כולל השפעותיו הפוליטיות. חמאס ירה לא במקרה שבוא וחצי לפני האירוויזיון ונמנע מלירות בשבוע התחרות עצמה. לא בכדי בישראל הכחישו פעם אחר פעם שמו"מ כזה התקיים. אקדיש לזה פוסט שלם כאחת הסיבות מדוע קשה לסיים מלחמות.
כאשר מסכימים להפסיק את האש ואחריה מנהלים מו"מ עושים זאת כאשר יש פחות לחץ על הצדדים, ליתרון הצבאי או לצד שהמלחמה כואבת לו יותר יש השפעה פחותה על המו"מ. כאשר המו"מ לא מצליח, אחד הצדדים צריך להחליט האם הוא מחדש את המלחמה, פעולה עם משמעות רבה יותר לעומת מצב בו הקרבות ממשיכים.

Signing the Dayton Agreement Milosevic Tudjman Izetbegovic.jpg
חתימת הסכם דייטון מתוך ויקימדיה

הסכם בין הצדדים כשהמו"מ הוא בזמן המלחמה
כאשר הצדדים מנהלים את המו"מ בזמן הקרבות, הלחץ בשיאו אצל שניהם, ומחירי המלחמה מצטברים בכל צד.
מלחמת לבנון השניה, אותה הזכרתי לעיל היא כזאת. גם מבצע ענבי זעם שהסתיים בהבנות 'ענבי זעם' בין ישראל לסוריה הוא כזה (אם כי הוא לא נספר במניין המלחמות). גם 'עמוד ענן' שאינו נספר כמלחמה (פחות מ-1000 הרוגים) הסתיים בהסכם בין הצדדים, לכן הוא הסתיים מהר ביחס ל'צוק איתן'.
המלחמה הראשונה בין הודו לפקיסטן הסתיימה בהסכם בין המדינות אחרי מו"מ שהתקיים בין הצדדים בניו דלהי. אם כי הוועדה המיוחדת של האו"ם לאזור היתה מעורבת אקטיבית במו"מ בין הצדדים.
הסכם דייטון הביא לסיום מלחמת בוסניה, שהיתה אחת ממלחמות יוגוסלביה, ב-1995 אחרי שלוש וחצי שנות מלחמה.
השליטה הצרפתית באלג'יריה הסתיימה ביציאה צרפתית ועצמאות לאלג'יריה אחרי מו"מ שהתנהל בין הצדדים על הסכם הפסקת האש. בסופו של דבר צרפת נאותה לכל תנאי המורדים האלג'יראים, במשאל עם שקיים דה-גול, וצפרת עזבה את אלג'יר כולל 1.4 מיליון צרפתים שגרו בה. אלגי'ריה הפכה עצמאית ביולי 1962.
מלחמת קוריאה הסתיימה בצורה דומה, אחרי מו"מ ארוך של שנתיים בין הצדדים שהמחלוקת היחידה בו היתה, האם מחייבים את 21,839 שבויים קומוניסטים ו-347 חיילי או"ם שסירבו לחזור למדינתם. שנתיים המלחמה עלו לארה"ב ב-12,300 הרוגים, מעל 50,000 פצועים ויותר מרבע מיליון קומוניסטים.
מלחמת נגורנו-קרבאך בין ארמניה לאזרבייג'ן הסתיימה בפרוטוקול בישקק, אחרי תיווך רוסי. הסכם שהקפיא את הסכסוך עד היום (למרות מספר התפרצויות אלימות במהלך השנים).

הפסקת אש בין הצדדים ואחריה מו"מ על הסכם
מלחמת העצמאות של אנגולה הסתיימה בהפסקת אש עם פורטוגל ב-1974, ולאחריה כעבור שנה וחצי של מו"מ זכתה אנגולה בעצמאות. המלחמה פרצה כמחאה נגד המהגרים הפורטוגלים (כמה מאות אלפים) שהגיעו לאנגולה בעידוד ממשלת פורטוגל אחרי מלה"ע ה-2 ודחקו בהדרגה אליטות מתוך הערים. נגד הפורטוגלים קמו 3 תנועות מרד, שאחרי עזיבת פורטוגל ועצמאות אנגולה המשיכו למלחמת אזרחים אחת מול השניה (כמה חבל שלא היה להם בן גוריון), שנמשכה 27 שנה.
גם מבצע 'צוק איתן' הסתיים בהפסקת אש, כיוון שהצדדים לא הסכימו על דבר לפניה, והתחייבו להתחיל שיחות במצרים אחרי המבצע. מו"מ שלא באמת התנהל ולא הבשיל לכדי הסכם כלשהו.

7 דרכים יש לסיום מלחמה, 2 מתוכן כמעט ולא קיימות בעידן שאחרי מלה"ע ה-2 גירוש/השמדה וכיבוש. רוב גורף של המלחמות מסתיימות בהפסקת אש, לרוב בהסכמת הצדדים ולעיתים בלחץ בינ"ל. סוף מעשה במחשבה תחילה.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.