דילמת הנסיגה מאפגניסטן

החלטה אסטרטגית ראשונה של ביידן צריכה להיות דווקא באפגניסטן. ב-1 במאי אמורים כוחות נאטו לעזוב באופן מלא את אפגניסטן, לאור ההסכם שנחתם בין ממשל טראמפ לטאליבאן בפברואר שנה שעברה. בתמורה לנסיגה התחייב הטאליבאן לפתוח בשיחות שלום עם הממשלה בקאבול. ההסכם שנחתם היה הסכם ויתור אמריקאי, שהעביר את התשלום על הנסיגה לאחרי הבחירות. לטראמפ היה חשוב למלא את הבטחת הבחירות שלו להחזיר את הצבא הביתה, מה שצמצם מאוד את האפשרויות במו"מ.

השיחות בין הטאליבאן לממשלה מתנהלות בעצלתיים, וסוגיות המחלוקת העיקריות עדיין פתוחות: האם הולכים לכיוון בחירות דמוקרטיות, מי אוחז בנשק. כל הצדדים עדיין לא ויתרו על החלופה "הצבאית" במלחמה הפנימית. אבל השיחות מתנהלות ויש להן סיכוי. הדילמה של ביידן תהיה האם לממש את הסכם הנסיגה, או להאריך את שהות הכוחות כדי לאפשר סיכוי טוב במעט להשגת הסכם. שתי החלופות גרועות.

מימוש הנסיגה יביא אמנם לסיום הסאגה האמריקאית, אבל בסבירות גבוהה יוביל לאחר מכן להשתלטות של הטאליבאן ולהשלכת הממשלה המכהנת. זה יביא למחיר פוליטי על הפגנת החולשה בנסיגה. כיוון שארה"ב היתה הקטליזטור העיקרי בשיחות, קשה להאמין שהשיחות יימשכו אחרי נסיגה, אם תקרה.
הארכת שהות הכוחות תוביל לקשיים אחרים. הסיכוי שהטאליבאן יקבל את הפרת ההסכם ויהיה מוכן להמשיך לשאת ולתת על שלום, או לחדש את המו"מ עם ארה"ב מחדש, כיוון שממשל טראמפ התחייב על נסיגה. זה עשוי לחדש את מתקפות הטאליבאן גם על הכוחות הזרים, ועלול כמובן להביא לכך שיהיה צורך לתגבר את הכוח, או לחילופין שהנסיגה תהיה תחת אש, ותגבה מחיר יקר עוד יותר.

ההיסטוריה קצת חוזרת על עצמה כאשר נשיא אפגניסטאן אשראף גאני עושה מאמצים להקשות על המו"מ. ארה"ב סבלה מאותן תופעות בדיוק במו"מ לסיומן מלחמות קוריאה ווייטנאם, כאשר המנהיגים של דרום קוריאה ודרום וייטנאם עשו הכל כדי למנוע הסכם בין ארה"ב ליריביה. ככה שבדומה לטרומן, אייזנהאוור וניקסון, ביידן צריך לפתור את הבעיה הזאת במקביל.
להערכתי, ביידן ינסה לדחות את הנסיגה. רמזים על כך כבר מפורסמים ברשתות התקשורת. בין היתר, גם כדי לדחות את הביקורת הפוליטית הצפויה על כשלון הנסיגה. לפני שנה כאשר ביידן התראיין ב-CBS, אחרי ההודעה על הגעה להסכם השלום (סליחה, הכניעה), אמר שלהערכתו יהיה צריך להשאיר כוח קטן באפגניסטאן. בכל מקרה אין נסיגה יפה מאפגניסטאן.

עד כאן לפינת הניתוח האסטרטגי – בפינת הציניות, טראמפ חתם על הסכם כניעה שהותיר למחליפו את הירושה הגרועה שבה הוא נמצא כרגע. ההסכם מסתמך על הבטחת הטליבאן שהם יהיו מוכנים לכונן חוקה דמוקרטית (לפודקאסט של האקונומיסט על ההסכם). בכל מקרה הפוך ביידן/אובמה היו חוטפים מכל עבר כיצד הם מנהלים מו"מ עם ארגון טרור, ואיך הם חותמים על הסכם כניעה כזה.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.