תר"ש פוסט קורונה

רוב הקצינים, ואולי כולם, מעבירים קריירות צבאיות מבלי להשתתף בצורה ממשית במלחמה, וגם אלה שעושים זאת, זה לפרקי זמן קצרים מאוד. עורך דין יופיע במאות משפטים, רופא יבצע מאות ואולי אלפי ניתוחים. לאיש צבא תהיה הזדמנות אחת לשרת בתפקיד מסויים. לפיכך נוצר מצב מיוחד שבו המפקדים הבכירים ביותר של הצבא נמצאים במצב מקצועי הדומה לזה של עורך דין או רופא בהתמחות ולא השותף הבכיר או מנהל המחלקה. זה לא נאמר כדי לזלזל באנשים, וזאת גם לא הסיבה היחידה לכך שארגונים צבאיים עושים פעמים רבות טעויות איומות.

לפני קרוב לשנה כשהקורונה רק פרצה בצהלות אל חיינו, כתבתי פוסט נוגה על כך שנגזר על הרמטכ"ל אביב כוכבי להיות הרמטכ"ל של הקורונה. כוכבי לא רצה בזה, והוא גם לא בחר בזה. היו לכוכבי חלומות גדולים עליהם איתם הוא בא לתפקיד. אבל הוא היה האיש שהקורונה נפלה על צה"ל במשמרת שלו.

המבחן הגדול של רמטכ"ל הוא בנין הכוח הצבאי,. במרץ לפני שנה היה ברור שלא יהיה תר"ש תנופה. סליחה, שתר"ש תנופה יהיה כמו התקציב שנתניהו וכ"ץ מספרים שהעבירו. בשני המקרים מדובר בסיפורים. במקום להבין את גודל השעה כוכבי התחפר והתעקש על כך שהתר"ש יצא את הפועל. היה רגע קצר, כמו האביב, שאחרי כינון הממשלה, היתה לכך היתכנות, אבל היה צריך להיות הוזה כדי להאמין שהמערכת הפוליטית מתייצבת עם ממשלת האחדות ולחשוב שנתניהו לא חותר לבחירות. הרגע הקצר הזה התפוגג כאשר נתניהו וכ"ץ מנעו העברה של תקציב וגזרו על צה"ל שנה נוספת ללא תקציב מדינה.

תכנית התר"ש של כוכבי מבוססת על 30 מיליארד שקלים לטובת התעצמות על פני 5 שנים. ביום שישראל תתעורר מהקורונה ומערכות הבחירות, ואין זה חשוב אם זה יהיה נתניהו או אחר, מדינת ישראל תצטרך לתכנן תקציב. התקציב הזה יצטרך להתחשב במקורות אמיתיים ותכנון קדימה ארוך טווח, ולא קופסאות שנועדו לשוחד בחירות. או אז יתברר היקף הקיצוצים שממשלת ישראל תידרש לעשות בהוצאותיה, וזה יורגש מאוד. צה"ל יהיה חלק מהקיצוץ הזה, אם ירצה או לא ירצה. לא רק שלא יהיו 30 מיליארד לתכנית של כוכבי, זה חלום באספמיה לחשוב שלא יהיה קיצוץ.

צה"ל לא יהיה מוכן לקיצוץ הזה, כיוון שאני חייב להודות ביושר, אי אפשר להתכונן. המוכנות, זאת נבואה שתגשים את עצמה, והיא מביאה לכך שהמו"מ מתחיל מנקודה גרועה יותר לצה"ל מול האוצר. עדיף להיות המום לחלוטין ולכרות לעצמך רגל, במקום לעשות דיאטה. כריתת רגל היא טראומה אמיתית ומאפשרת לך לבקש שלא יכרתו לך יד ורגל. אם עשית דיאטה, עדיין יכולים לדרוש ממך את היד.
צה"ל לא סבל מהכיאוס הפוליטי שהיה כיוון שזה אפשר לו ללכת בלי ולספר לכולם שהוא לובש שמלה רב מימדית מהממת, כוללת הרבה כתבות צבעוניות ושיווק לתפארת. האמירה של כוכבי על תוספת התקציב שדרושה להיערכות לקראת איראן. היתה ניסיון לקבל תוספת תקציב, כל עוד אין תקציב מדינה, כיוון שיש חיבור אינטרסים בין גנץ ונתניהו. אני מתקשה לראות את זה מצליח, כיוון שכסף לא יגיע לפני הבחירות, ואחריהן דברים נראים אחרת.

בתרחיש האופטימי ביותר שניתן לחשוב עליו, שבו אחרי הבחירות במרץ תוקם ממשלה במאי, יועבר תקציב מדינה באוגוסט. כוכבי יהיה לפני סוף השנה השלישית שלו. בזמן הזה מישהו יצטרך לעסוק האם להאריך את כהונתו של כוכבי בשנה נוספת. הדילמה הכי גדולה תהיה האם לתת לכוכבי בשנתו הרביעית והאחרונה להיות הרמטכ"ל שחותך לצה"ל רגל, או למנות רמטכ"ל חדש שיפתח את הקדנציה שלו במהלך קשה, שאחריו צפוי שיפור. אתם יכולים להירגע, זה לא יהיה באמת השיקול.

בסוף השבוע קיבלנו המחשה לחוסר התכנון האסטרטגי בישראל. כאשר אייזנקוט הביא תר"ש שמניח שהסכם הגרעין מאפשר לישראל זמן להחזיר כשירות לצבא היבשה, והיערכות לעימות בזירות הקרובות לישראל על חשבון איראן, בעוד שבמקביל הדרג המדיני חותר לפירוק הסכם הגרעין. בסוף הקרשנדו קיבלנו שהסכם גרעין על כרעי תרנגולת, איראן עושה רעשים מאיימים, המוכנות לסוגיה מוגבלת, וצה"ל יצטרך לחוות קיצוץ אחרי שהשקיע בחלומות (לדעתי כמובן). אני לא חושב שהולכים לזרוק אותנו לים, אבל מבאס אותי שככה אנחנו מתנהלים.

קלמנסו אמר לצ'רצ'יל ב-1918 ש-"אין לי כל שיטה פוליטית ונטשתי את כל העקרונות הפוליטיים. הריני איש שעוסק במאורעות כפי שהם ניצבים לפניי באור הניסיון". לינקולן כתב "אני לא טוען ששלטתי באירועים, אבל אני מודה בגלוי שהאירועים שלטו בי". הכרה במציאות היא תנאי הכרחי להערכת מצב מפוכחת.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.