איראן, איראן איראן

בוא נדלג רגע על השאלה הלא מעניינת האם החשיפה אתמול קשורה לבחירות או לא וננסה להתמקד בעניין עצמו.

ישראל מנסה כרגע לעצור שתי מגמות – האחת, הרצון של טראמפ להיפגש עם רוחאני; השניה, הניסיון הצרפתי למנוע שבירה מוחלטת של הסכם הגרעין.

לגבי הראשונה, איני מזהה נכונות איראנית למו"מ עם טראמפ ואני מודה שאני נותן סבירות נמוכה לפגישה בסוף החודש. טראמפ הודיע שהוא מעוניין במו"מ מחודש מהיום הראשון, ואני באמת חושב שהוא מעוניין בכזה, למרות שאני לא חושב שיש לו מושג מה הוא רוצה להשיג במו"מ ואיך יוכל להשיג זאת.
האיראנים לא מוכנים למו"מ בלי הסרת הסנקציות שטראמפ הטיל עליהם, וכל נכונות שלהם לסגת מהדרישה הזאת, תהיה חזרה למו"מ בתנאים פחות טובים. להיפגש עם טראמפ לפני בחירות 2020 זה להעניק לו נקודות זכות לא רצויות. מבחינת האיראנים נכון להניח שאם הוא לא ייבחר, נשיא חדש ירצה להפוך בחזרה את המורשת (הלא קיימת) של טראמפ.

לגבי הניסיון הצרפתי, ההשפעה של ישראל באירופה מזערית. כהרגלנו, אפשר לבוא בטענות רק לאירופים, שכל מה שהם רוצים זה נגד ישראל, אבל עדיפה בעיני הגישה הריאלית. האירופים באמת סבורים שמסגרת הסכם הגרעין JCPOA טובה (אגב, גם מערכת הבטחון בישראל סברה שהוא לא גרוע, וגם אני סבור כך), מבינים שהיכולת שלהם להשפיע כרגע היא רק ע"י מניעת שבירתו המוחלטת, בתקווה שניתן יהיה לחזור למסגרת ההסכם אחרי הבחירות בארה"ב.

אז למה אתמול היה חשוב להציג את האתר החדש? נתניהו מעוניין לחסל סופית את הסכם הגרעין מיום חתימתו. תעזבו רגע אם זה נכון או לא נכון, מותר לא להסכים על זה. נתניהו באמת מאמין שאסור להגיע להסכם עם איראן. אני חושב שהחסרון העיקרי של האסטרטגיה של נתניהו היא שאין לו נתיב ריאלי. אין מתנדבת עולמית שתתקוף צבאית את איראן, ומיום שהוא הכריז שאם אתם לא תטפלו אני אטפל, כולם צהלו ושמחו.
למרבה הצער, בישראל לא מוכנים אפילו לדון על זה כחלק מהויכוח הפוליטי.
בחזרה לאתמול, זאת עדות להפרה משמעותית של איראן את ההסכם ומאפשרת לנתניהו מנוף לנסות לקדם את חיסול הסכם הגרעין. זה אמור להקשות על טראמפ להיפגש עם רוחאני ועל מקרון לקדם את הערבויות לאיראן. שני המהלכים האופציונליים האלו נוגדים את האסטרטגיה של נתניהו, שמטרתה מניעת הסכם כלשהו.

מספר דברים שכדאי לשים לב אליהם:
נתניהו לא דיבר מתי החלה פעילות אסורה באתר החדש שנחשף. אם הפעילות היתה מתחילה בטרם עזב טראמפ את ההסכם במאי שנה שעברה, זה היה יכול לחזק אותו בטענה העיקרית שהציג בשעתו, שבעיניו איראן מפרה את ההסכם, למרות שגורמי המודיעין האמריקאי טענו אחרת. זה גם היה מקדם את הטענה של ישראל בנושא.
ביום בו מפורסם שהוחזר סוכן אמריקאי בגלל חשש שטראמפ יחשוף אותו (בין אם זה נכון ובין אם לאו), טראמפ היה צריך לקפוץ על המציאה הזאת. במקום זאת, הוא דיבר על כך שייתכן שיפגש עם רוחאני. המשמעות שזה מקדם את החששות בישראל שאין בכוונתו של טראמפ ללחוץ את האיראנים לפינה מעבר לסנקציות שיתווספו פה ושם, ובודאי שלא לאיים בתקיפה.
למדיניות לחץ מקסימלי יש בעיה מובנית, היא לא מאפשרת להגביר את הלחץ, למעט במבצע סבתא, וגם אם כן זה לא קוהרנטי עם המסרים שאתה מעוניין במו"מ.

מילה אחרונה בנוגע לסוגית הפרסום אתמול – אני לא חשוב שמעניין לעסוק בשאלה האם זה קשור לבחירות, כי ממילא זה לא משכנע מישהו. לראש הממשלה יש מלוא הזכות לחשוף כל מידע שהוא סבור שמסייע לישראל בקידום מה שהוא רואה כאינטרס המדינה.
אבל, להצדיק את הפרסום אתמול בכך שמערכת הבטחון תומכת בזה, מרגיז אותי. הפרסום אתמול נועד לסייע למערכה המדינית של ישראל אותה מוביל ראש הממשלה, אל תתחבא מאחורי צידוקים של מערכת בטחון, פרסמת אותו בגלל שאתה חשבת שזה נכון. אתה ורק אתה אחראי לזה.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.