התקיפה בסוריה בשבוע שעבר VS בית הקלפים

לפני פחות משבוע היתה תקיפה נרחבת של מטרות איראניות בסוריה בתגובה לירי רקטות לעבר ישראל. לי זה הזכיר את מבצע בית הקלפים שהיה ב-10 במאי בשנה שעברה. יצאתי להשוות.

מבצע בית הקלפים היה הסיום למספר ימי קרב שהתחילו שבועיים קודם לכן, אחרי שישראל תקפה מטרות איראניות בצפון סוריה והרגה לא מעט איראנים. בתגובה ירו האיראנים כ-40 רקטות מאזור דמשק לעבר החרמון ורמת הגולן. 4 מהן, יורטו ע"י כיפת ברזל והיתר נפלו בסוריה.
בתגובה ישראל תקפה עשרות יעדים במה שהוגדר התקיפה הגדולה ביותר בסוריה מאז מלחמת יום כיפור, נרטיב שהתחבב על המערכת כאשר חזר על עצמו "התקיפה הכי גדולה מאז צוק איתן".

לאחר התקיפה ישראל לקחה אחריות על התגובה, בדיוק כמו הפעם כיוון שהיתה זאת תגובה שנבעה מכך שתקפו אותנו.

הנה דבריו של דובר צה"ל:
"כוח קודס שילם מחיר כבד וייקח הרבה זמן לאיראנים להשתקם", אמר דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס. "מזה כמה שבועות נמצא צה"ל במבצע שיבוש רחב היקף נגד ניסיון של כוח קודס לבצע פעולת תקיפה נגד ישראל. פעלנו כמה פעמים מול פצצות איראניות מתקתקות והצלחנו בחודש האחרון למנוע מספר פיגועים ותקיפות איראניות".

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, התייחס גם הוא לתקיפה ואמר היום כי ישראל שינתה את האסטרטגיה מול הפעילות של איראן בסוריה. "המון שנים בחרנו לנתק מגע. עשינו את זה בלבנון, מה שאפשר לחיזבאללה להפוך לאיום גדול. היום אנחנו כבר לא בונים על הרתעה. במקום, אנחנו אומרים 'אנחנו לא ניתן לכם להכניס לשם משגרים ונ"מ. לא נפחיד אתכם – פשוט לא ניתן לכם'."

בתחום הפרשנויות והניתוח האסטרטגי היה ניתוח של שיתוף הפעולה עם רוסיה והאמונה שאנחנו באמת יכולים להוציא את איראן מסוריה, מסר שהועבר ע"י כל הפוליטיקאים, והתקשורת חזרה עליו כמו תוכי. בדקתי את מרבית הפרשנויות לא היו כאלו שהטילו ספק בנחישות של ישראל למנוע נוכחות איראנית בסוריה.
בבית הקלפים היה חשוב בישראל להסביר כמה מוצלח התיאום עם הרוסים, זה היה עדיין לפני נפילת האליושין. ניתן לראות מה גדול היה העיוורון בישראל בנושא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי "איראן חצתה קו אדום. התגובה שלנו הייתה בהתאם. צה"ל ביצע תקיפה נרחבת מאוד נגד מטרות איראניות בסוריה. בזכות היערכות נכונה של כוחותינו גם בהתקפה וגם בהגנה, הפעולה האיראנית נכשלה. אף רקטה לא נחתה בשטח ישראל. עם ישראל גאה בצה"ל ועם ישראל סומך על צה"ל. אנחנו נמצאים במערכה ממושכת, והמדיניות שלנו ברורה: לא ניתן לאיראן להתבסס צבאית בסוריה. אתמול העברתי מסר ברור למשטר אסד: הפעולה שלנו מכוונת נגד מטרות איראניות בסוריה. אבל אם הצבא הסורי יפעל נגדנו, אנחנו נפעל נגדו. זה בדיוק מה שקרה אתמול, סוללות של הצבא הסורי ירו טילי קרקע-אוויר נגדנו, ולכן פגענו בהן."

מה היה לנו בסיבוב הנוכחי:
הפעם ירו לישראל 4 רקטות בלבד, ישראל בתגובה תקפה שוב מטרות איראניות ומטרות הגנ"א סוריות. הרבה פחות מהפעם הקודמת.

דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן אמר כי "היוזמה בידינו. לא אתייחס לפרסומים זרים, אבל אנחנו לא נאפשר לאיראן להתבסס בסוריה. אתמול בבוקר נורו ארבע רקטות למרחק עשרות ק"מ מדמשק שיורטו בידי כיפת ברזל. הכנו נוהל קרב שכלל הרחבה של פריסה של הגנה אווירית והכנת התקיפה. גל התקיפות היה נרחב במטרותיו. התקיפה כללה עשרות רכיבים בדמשק מדרום וממערב לעיר ובגולן. נתקפו מטרות סוללות טקא מתקדם שנכנסו לפני עשור, מחסני אמל"ח, מפקדות ועמדות תצפית. הסוג השני: נכסים איראניים. מבנים שהם תשתית איראנית: מפקדה בשדה תעופה בינל דמשק ומטרות של שינוע לוגיסטי. כלל המטרות במרחב דמשק והתצפיות ברמת הגולן. נורו מספר טילי נ"מ והשמדנו את הסוללות שירו."

מפה של המטרות שהופצצו בתקיפת צה"ל ליד דמשק שבסוריה, 20 בנובמבר 2019 (דובר צה"ל)

במגרש הפוליטי ראש הממשלה נתן הצהרה קצרה "הבהרתי שמי שיפגע בנו – אנו נפגע בו, כך עשינו הלילה מול מטרות צבאיות של כוח קודס האיראני ומטרות צבאיות סוריות בסוריה, לאחר שאמש שוגרו משטחה רקטות לעבר ישראל. נמשיך לשמור בתקיפות על ביטחון ישראל". לאור מצבו הפוליטי והמשפטי, אני מניח שהפעם הוא נמנע מהצהרה לתקשורת.
לעומתו, בנט אמר דברים דומים לאלו שאמר לפני שנה וחצי: "הכללים השתנו – מי שיורה על מדינת ישראל ביום, לא ישן בלילה. כך בשבוע שעבר וכך גם השבוע". לדבריו, המסר שלנו למנהיגי איראן פשוט: אינכם חסינים יותר. בכל מקום בו תשלחו את זרועות התמנון שלכם – אנחנו נגדע אותן. צה״ל ימשיך להוות חומת מגן לאזרחי ישראל"
בפעם הקודמת זה היה חלק מהקמפיין שלו להפוך לשר בטחון, אבל בכל מקרה לטעון שכללי המשחק השתנו כאשר הכל נראה אותו דבר, זה קצת קלישאתי.

במגרש הפרשנות כבר יש הרבה יותר ספקות. שיתוף הפעולה עם רוסיה מוצג רק בתור "ישראל עדכנה את הרוסים", וגם בנוגע להתבססות האיראנית מוצגים ספקות. מה אין, דיון אסטרטגי על יעדי ישראל.

לגבי השת"פ עם הרוסים, בבוקר התקיפה נסע ראש המל"ל למוסקבה. לא היה פירוט האם העיתוי מקרי או לא. מצד שני ישראל פרסה כיפות ברזל לרמת הגולן, סימן שידעה על כוונת האיראנים לתקוף. אם מסכימים עם ההנחה הזאת, אזי קשה להאמין שהנסיעה שעסקה בסוריה לא נגעה בכוונה הזאת, הרוסים לא מנעו אותה. אמנם, הם לא מנעו מישראל להגיב, אבל הביעו מחאה על פעולת ישראל.
זה אולי ההבדל הכי משמעותי. אם בפעם הקודמת ישראל תיאמה בזמן אמת לטובת דה-קונפליקשיין, הפעם היא כנראה הלכה לבקש אישור להגיב.

לסיכום, הדמיון בין בית הקלפים לתקיפה בשבוע שעבר גדול. האיראנים ירו רקטות אנחנו תקפנו בתגובה מטרות איראניות ומטרות הגנ"א סוריות.
לאור המצב הפוליטי בישראל התקיפה קיבלה חשיפה קטנה למדי, והעיסוק התקשורתי היה נמוך.
התגובות הרשמיות היו דומות למדי, עם קצת פחות פומופזיות.
בתחום הפרשנות כבר יש הרבה יותר ספקות על תכלית המלחמה של ישראל באיראן ועל הסיכוי להוציא את האיראנים מסוריה. גם השת"פ עם רוסיה כבר לא מובלט, לעומת הפעם הקודמת.

מול הרוסים, בפעם הקודמת ישראל תיאמה בזמן אמת לטובת דה-קונפליקשיין, הפעם היא כנראה הלכה לבקש אישור להגיב.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.