הנדסת מודיעין והערכת תודעה

If it were a fact, it wouldn't be intelligence" General Michael Hayden

הערכת המודיעין השנתית של אמ"ן הוצגה לממשלה ואתמול ניתן תקציר ממנה לתקשורת, וזה מבורך שבישראל מתחילה מסורת של הצגת מידע בטחוני בצורה פומבית לציבור, שמאפשרת דיון על סוגיות הליבה. הלואי ובעתיד יפורסם עותק לא מסווג של הערכת המודיעין ולא נקבל רק כותרות.

עד סוף 2020 יהיה בידי איראן מספיק אורניום מועשר לפצצה גרעינית; איראן תוכל להשיג פצצה גרעינית תוך שנתיים

ב-2009 היו בידי איראן מעל 1300 ק"ג אורניום מועשר ברמה נמוכה שמספיקים לייצור פצצה אם מעשירים אותם בצורה צבאית. באותה שנה העריך ראש אמ"ן שאיראן קרובה מאוד להשגת יכולת גרעינית צבאית", ושעד 2010 איראן יכולה להגיע "לייצוב יכולת גרעינית".
ב-2015 היו ברשותה יותר מ-8000 ק"ג אורניום מועשר ברמה נמוכה (5+ פצצות) ועוד אורניום מועשר לרמה של 20% שמספיק לייצור של פצצה. (תודה ל-אודי אבנטל).
המשמעות הנובעת מהערכת אמ"ן היא שהמצב היום לא גרוע (ואפילו טוב) המצב שהיה לפני עשור.
ערב חתימת הסכם הגרעין עם איראן היתה במרחק חודשים אחדים מייצור פצצה, למעשה כבר ב-2011 התפרסמו הערכות שאיראן במרחק כמה חודשים מייצור פצצה.

https://www.haaretz.co.il/news/world/1.1560053

הכותרות אתמול על הערכת אמ"ן היו מטעות, אבל הן לחלוטין לקוחות מתוך מה שאמ"ן אומר. מטעות כיוון שניתן לחשוב מהן שאיראן דוהרת לפצצה, ואין עדות לכך. אבל האם אמ"ן לא מבין מספיק כיצד נבנות כותרות כאלו? צריך להיות נאיבי לחשוב כך.

הכותרות אתמול מאפשרות פרספקטיבה על הסכם הגרעין. פחות מ-4 שנים לתחילת יישומו, ההסכם עבד. הוא הרחיק את איראן מיכולת בסיסית להגיע לפצצה בתוך שנה, כיוון שזה המצב היום גם אחרי שאיראן לא עומדת במלוא המחויבות שלה להסכם, אחרי שארה"ב יצאה ממנו. הוא גם הרחיק את איראן לפרק זמן ארוך יותר מהשאלה החשובה יותר אליה התייחסו כדי להעריך את המצב: כמה זמן יש כדי למנוע מאיראן לייצר פצצה, בהנחה שהיא מחליטה לפרוץ קדימה ולבנות אותה. כמות אורניום מועשר לרמה נמוכה אינה מספיקה כדי לתת לשאלה הזאת תשובה.

חיסולו של סולימאני שחק את כוחו של כוח קודס בפני מדינות וארגונים, בהם רוסיה וחיזבאללה

אני תוהה האם ארוע חד פעמי צריך להביא לעריכה מחדש של הערכת מודיעין, ומוטרד כיצד ייתכן שידיעות מודיעיניות מוצקות ניתנות לעיבוד בפרק זמן של ימים אחרי מאורע כזה.
דעתי, שאפילו באיראן לא נערכה הערכת מצב על המשמעויות של חיסולו, למעט עיסוק בסוגיה האסטרטגית על העימות עם ארה"ב.
לפיכך, הכותרות לפיה אמ"ן סבור שהחיסול "מאפשר שחיקה של מעמד משמרות המהפכה האיראניים מול רוסיה, סוריה וחיזבאללה", נראית לי יותר כמו משאלת לב ופחות קשורה לענייני מודיעין. הערכת מודיעין אינה עובדות, אלא פרשנות של איש המודיעין על המידע שיש לפניו. מטיבעה של פרשנות, היא נתונה לגורם שנותן אותה ואינה "אובייקטיבית", אבל כאשר גוף המודיעין הרשמי של ישראל נותנת פרשנות מוקדמת שכזאת, אני חושש שזה קפיצה נחשונית מחוץ למסגרת של "הערכת מודיעין".
גם אחרי חיסול מוע'נייה נטען שהעברות הנשק לחיזבאללה נפגעו מאוד, אבל גופים רציניים לא תלויים באדם אחד, בשונה מטרוריסטים יחידים.

סוריה – פיתוח ידע לנשק כימי

כן, כן. תדהמה, משטר אסאד שהחזיק במאות / אלפי טונות של נשק כימי, שפורק אחרי שאובמה החליט שלא לתקוף בסוריה, מפתח את הידע שיש ברשותו לייצור נשק כימי.
אני מתנצל על הציניות שלא במקומה, אבל כחלק מחזרתה של סוריה להיות מדינה ריבונית ועצמאית, כדאי שלא להיות מופתעים אם היא תרצה להרתיע את ישראל לאיים על משטר אסאד בעזרת ייצור של נשק כימי.
זאת אחת מהסוגיות שישראל החמיצה כאשר לא ניסתה לשאת ולתת עם פוטין על הסטטוס קוו העתידי בסוריה, בתמורה להפסקת התקיפות שלה.
השאלה הגדולה שתעמוד לפתחה של ישראל היא האם צריך להחזיר את מוכנות העורף להתמודדות עם איום כזה, במחיר של מיליארדים והאם יש באפשרותנו לקדם מדיניות שתמנע את המהלך.

הרשות הפלסטינית

בשולי הדיווחים על הערכת אמ"ן נבלע החשש מהסלמה ביהודה ושומרון ונפיצות המצב עם הרשות. אמ"ן הופתע מהצעדים של אבו מאזן בנוגע לכספים בשנה החולפת. האם אלו סימנים מעידים לכך שהברבור השחור נמצא דווקא קרוב?
כדאי להזכיר את דבריו של אייזנקוט בראיון לאלכס פישמן בספטמבר: "אנחנו בכלל רוצים רשות פלסטינית חזקה שתוכל לממש את המדיניות שלה, או שאנחנו רוצים למוטט אותה? אין תפיסת בטחון בזירה הפלסטינית. המערכות הבטחוניות … פועלות כבר שנים בהיעדר מצפן בזירה הפלסטינית, והשטח מכתיב את המדיניות מלמטה".

Image

לתחושתי, הדגשים והכותרות בהערכת אמ"ן כוונו כדי לקלוע לתפיסתם של הקברניטים, בדיוק כמו שתיאר בספרו רוברט ג'רוויס "Why Intelligence Fails". צריך לקחת אותם בפרופורציה ולקחת אותם כבסיס לדיון מעמיק בתפיסת בטחון לאומית.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.