רוסיה VS אוקראינה – הערכת מצב ומשמעויות 15/9 – תפנית

המתקפה של אוקראינה בחזית המזרחית של המלחמה הביאה לנסיגה רוסית מאיזיום וכל האזור של חראקיב, כדי למנוע כיתור של הכוחות הרוסיים באזור. בדרך הרוסים השאירו כמות גדולה מאוד של ציוד משוריין, ובכך סייעו למאמץ האספקה לצבא האוקראיני. אבל מה שיותר חשוב שזה מסמן נקודת תפנית במלחמה, לקראת הסתיו/חורף הקרבים ובאים באוקראינה. בפוסט הנוכחי אנסה לסכם תובנות שבעיני ניתן להסיק מהתפנית, כפי שפרסמתי ברשתות החברתיות, בתוספת מקורות להעמקה שהתפרסמו לאחר מכן.

1️⃣ אוקראינה הוכיחה שהיא יכולה להוציא לפועל מבצע התקפי מוצלח ולהחזיר לעצמה שטח. זה יקטין לחץ מדיני אפשרי להתפשר על סיום המלחמה, והיו סימנים באירופה ללחץ כזה. האפשרות שיהיה לחץ אפקטיבי כזה ירדה לחודשים הקרובים. חשוב להיות ריאליים, השטח שנכבש לא עצום בגודלו, ולא ניתן להסיק שאוקראינה יכולה לכבוש בחזרה את כל השטח, אבל זאת הפעם הראשונה במלחמה שהתקפה אוקראינית מצליחה. בשונה מההגנה, כדי להוציא לפועל התקפה מוצלחת צריך יכולת לנהל קרב משולב, בין שריון, חי"ר, ארטילריה והכי חשוב לוגיסטיקה. זה מראה שהצבא האוקראיני מצליח ללמוד ולהשתנות תוך כדי המלחמה. כרגע נראה שאוקראינה עוצרת את המתקפה בזמן, ומבססת את ההישג, זה מעיד על יכולת קבלת החלטות טובה.

2️⃣ הטעות הרוסית היא כנראה טעות בהערכת המצב ולא במודיעין, רוב לי כותב שבטלגרם הרוסי היו אזהרות בחודש האחרון שהאוקראינים מכינים מתקפה באזור חראקיב, משמע היו ידיעות מודיעיניות אבל הכשל הוא בקונספציה. כאשר הרוסים הבינו שהמתקפה מתממשת הם חתכו הפסדים בזמן, והצליחו להציל את כוח האדם, אבל משאירים מאחור כמות רק״מ עצומה. צריך ללמוד מזה על חשיבותה של הערכת מצב סדורה, בעולם של היום כשיש המון מידע, הרבה פעמים יש עיסוק מוגזם במידע, וחוסר ניתוח של משמעויות והערכה קדימה.

3️⃣ מומחים רבים, העריכו שלרוסיה יש בעיית כוח אדם. עד עכשיו זה לא בא לביטוי בשדה הקרב. רוסיה להסתיר את פערי כוח האדם שלה (לפי הביטוי "לגלגל את הפחית במורד הדרך"), כיוון שהיתה עדיין בהתקפה והתקדמה באיטיות. הרוסים לא ביססו קווי הגנה, כי המטרה היתה לכבוש את כל דונבאס. ״הזיוף״ בקווי ההגנה לרוחב החזית, יצר נקודות תורפה, וכאשר האוקראינים הכינו לאורך שבועות מתקפה בחרסון, זה חייב אותם להעביר סד״כ להגנה באזור הדרום, וכך נתפסו כאשר ההגנה שלהם דלילה ולכן הובקעה.

4️⃣ הרוסים לא יוכלו לכבוש את דונבאס בחודשים הקרובים, אין להם את המשאבים הדרושים לכך, כיוון שהצבא שלהם שחוק ומותש. בנוסף, המתקפה האוקראינית הביאה לדחיית משאל העם שמוסקבה תכננה לטובת סיפוח. זאת הסיבה שהאוקראינים היו חייבים להוציא את המתקפה לפועל. אם בתחילת המלחמה אפשר היתה להסתיר את הכשלון של כיתור קייב, ולהתמקד בסיפור שכיבוש הדרום והמזרח זאת המטרה, עכשיו ברור שגם זה לא יקרה, והשחיקה של הצבא שלהם הוצגה לעולם, אבל גם בתוך רוסיה עצמה.

5️⃣ אם עד עכשיו פוטין העריך שהמשך המלחמה הוא לטובתו, כי אוקראינה אולי תקרוס, ובאירופה יהיה קר, עכשיו לראשונה הוא לא יכול להתעלם מכך שרוסיה יכולה להפסיד. זה שינוי גדול בהערכת המצב של פוטין וביציבה האסטרטגית של רוסיה במלחמה.

6️⃣ המציאות החדשה תחייב את רוסיה לנסות לבנות קווי הגנה, ולדעתי לשנות את מצב היסוד במלחמה לקראת החורף. לכן בעיני זאת תפנית גדולה. קו החזית עליו היא צריכה להגן הוא ארוך, ומשך הזמן לנייד כוחות ממקום למקום ארוך מזה של אוקראינה. לאור העובדה שאין לה חה״א אפקטיבי, היא לא יכולה לפצות על זה. המרחק הגדול הוא אחת הסיבות שאוקראינה בחרה לעשות מתקפה כפולה בחרסון וחראקיב. בעוד שהאוקראינים יכולים לנייד כוחות בזמן קצר יחסית בקווים פנימיים, הרוסים לא היו יכולים לעשות זאת.

7️⃣ חיל האוויר הרוסי לא אפקטיבי ולא יכול להשלים את הפערים המבצעיים ובעיית הסד״כ שיש על הקרקע. מתחילת המלחמה יש הרבה השערות מה הסיבות לכך, אבל המתקפה האוקראינית הראתה שזה אמיתי, כיוון שהרוסים הבינו שהמתקפה מתרחשת. השערה עיקרית היא שלרוסים אין כשירות מספקת ולכן הם במודע לא מפעילים את חיל האוויר. כדי להצליח לעשות סיוע בקרב יבשה צריך לעשות אימונים, צריך תיאום של מפקדות, צריך יכולת שליטה ותיאום, כל אלה כנראה לא ביכולתם של הרוסים. אמנם יש עוד השערות, אבל בעיני ניתן להבין שכרגע סביר שהרוסים לא יצליחו להפעיל חיל אוויר אפקטיבי במלחמה.

8️⃣ הניו יורק טיימס פרסם שהאוקראינים ערכו משחקי מלחמה בארה״ב וגילו שהתכנית שלהם למתקפה אחת גדולה בדרום נועדה להיכשל. זה מה שהביא לשינוי התכניות ולהחלטה על ביצוע שתי המתקפות במקביל. אני חושב שזה שיעור מצויין על חשיבותם של משחקי מלחמה רציניים וביקורתיים, ועל היכולת לשנות עמדות ותכניות לאור לקחים שעולים. כמאמר המשפט ״תכניות הם כלום, תכנון זה הכל״. בפודקאסט מצוין עם אל״מ במיל׳ דימיטרי אלפרוביץ' הוא מאושש את הטענה שאלה היו שתי מתקפות מקבילות. בנוסף, הוא מאשר שהתקיפה בשדה התעופה בקרים היתה באמצעות טילים שהתקבלו ממדינות המערב.

https://podcast.silverado.org/episodes/like-ants-to-wet-sugar-how-ukraine-won-the-battle-of-kharkiv-t1YYUr8n

9️⃣ בשורה התחתונה, הצלחת המתקפה בגזרת חראקיב היא תפנית בעיני, כיוון שהיא משנה את הנחות העבודה של השחקנים במלחמה ומחייבת את כולם בהערכת מצב חדשה. המלחמה רחוקה מסיום, וכדאי שלא לעסוק בהימורים כיצד היא תסתיים, כרגע נראה שהתמיכה המאסיבית של ארה״ב באוקראינה והיתרון שיש לאוקראינה בכוח אדם יחייבו את רוסיה להגדלה ניכרת בהשקעה במלחמה (מה שאוטוקרטיות נוטות שלא לעשות) אם ברצונה להשיג הישגים.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.