הסטטוס קוו הזמני בסוריה – מחכים לשלב הבא

לפני 10 חודשים הופל בחופי סוריה אליושין רוסי ע"י הסורים בעצמם. הנפילה חוללה משבר יזום שהביא למציאות חדשה במערכת הלחצים בסוריה.
כזכור, עד אז ישראל תקפה (לדברי הרמטכ"ל אייזנקוט) עשרות רבות של פעמים בסוריה. מאז נפילת האליושין תקפנו מספר חד ספרתי של תקיפות.

מאז שישראל חזרה לתקוף בסוריה בדצמבר (או ינואר תלוי את מי שואלים) נראה שכל הצדדים מסכימים על הסדר החדש, הרוסים מוכנים שישראל תתקוף במשורה, ישראל תוקפת איראנים ומצהירה שלא תאפשר לאיראן להתבסס בסוריה.

בראייתי, כולם מחכים לשלב הבא. ישראל מקבלת את העובדה שלא תחזור לתקוף בהיקפים רחבים אחרת תיווצר הסלמה בה אינה רוצה. הנה הברכה של פוטין לאסאד מאתמול לרגל 75 שנות יחסים דיפלומטיים בין המדינות:

"I am confident that our joint efforts will result in the final conquering of the forces of terror on Syrian land. I would like to confirm that the Russian side will continue providing assistance to the government and people of the Syrian Arab Republic in protecting its national sovereignty and territorial integrity, ensuring national security and post-conflict rehabilitation".

כך גם היה בסיכום פגישת היועצים לבטחון לאומי, הרוסים הבהירו לנו שהם מייצגים את האינטרסים האיראניים גם כן, בסיום הועידה הרוסים הבהירו היטב שאין בכוונתם להוציא את האיראנים מסוריה.

בפעם הקודמת אחרי הגעת האליושין הרוסים שלחו במהירות סוללת 400-S כדי להבהיר שחוקי המשחק השתנו. בזמן שחלף מאז, הסוללה נותרה בידיים רוסיות לדברי הרוסים. קרי, הרוסים מודעים לעצבנות של ישראל מהסוללה ולכן מבטיחים שלא נתקוף. עושה רושם שגם הרוסים מבינים שאם דוחקים את ישראל לפינה היא עלולה לנשוך ואין להם כוונה להגיע למצב הזה. הם מעדיפים לבשל אותנו מעלה מעלה, כמו שהם עושים כמעט 4 שנים.

לפני שבוע וחצי פרסם עמוס הראל שהרוסים מתכננים לשלוח לכאן סוללות 300-S נוספות. קרי, הדרך הרוסית בדרך להחזרת הריבונות הסורית עוברת במעטפת הגנה אווירית. זה כמובן יביא את ישראל לנקודת רתיחה, כיוון שיש לכך השלכות על חופש הפעולה של ישראל.
הבחירות בישראל מאפשרות הזדמנות מצויינת לרוסים למהלך החדש שלהם. היכולת של ממשלה (לא נבחרת) לבצע מהלך בעל סיכון משמעותי להסלמה בזירה הצפונית קטן משמעותית בתקופה הקרובה.

כדי להשלים את ההשלמה עם הנוכחות האיראנית בסוריה, התקיים לפני כמה ימים תדריך של הנשיא טראמפ עם מזכיר המדינה פומפיאו במהלכו חזר טראמפ על כוונתו לסגת מסוריה בהקדם. האם זה יהיה אחד מהמהלכים בקמפיין הבחירות שלו? נראה סביר בהחלט.
לא רק שטראמפ דיבר על כוונתו לסגת מסוריה, הוא ציין במפורש שהסוגיה האיראנית בסוריה מסובכת והיא תהיה עניינה של סוריה. לעומת זאת בתימן הוא ציין במפורש שבכוונתו לדרוש יציאה איראנית מתימן. זה למרות שנוכחות איראנית בתימן קטנה משמעותית מזו בסוריה. החות'ים אמנם מקבלים נשק מהאיראנים אבל הם נלחמים בעבור עצמם. לעומת זאת בסוריה, האיראנים הם אלו שהבטיחו את שרידותו של אסאד, בחסות אווירית ומדינית רוסית.

להערכתי, השקט בזירה הצפונית הוא המתנה לשלב הבא. הרוסים הם אלו שייזמו אותו ברגע המתאים.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.