כמה דברים לגבי התקיפה בסוריה

למה עכשיו –
בפעמים הקודמות שאיראן ניסתה ו/או תקפה את ישראל ישירות מסוריה זה היה אחרי תקיפות ישראליות ישירות כנגדה. האם הניסיון האחרון הוא תוצאה של האירועים המסתוריים בעיראק? בהחלט סביר להניח, לאור העובדה שלא היו תקיפות בסוריה לאחרונה.

מדוע מסוריה –
האיראנים מוכנים לספוג בסוריה ולכן מוכנים לקחת את הסיכון הזה. לבנון נותרת במתכוון מחוץ לתחום, כדי להבטיח את הסטטוס קוו של היעדר תקיפות בלבנון (האירוע בבירות לוט בעלטה, ומאפייניו הם כאלו שמאפשרים הכחשה).

לקיחת אחריות –
סיכול פעולה מיידית כנגדך זאת פעולה לגיטימית לחלוטין, לכן חשוב לקחת עליה אחריות, זה טוב מול הרוסים, שלא מרוצים מתקיפות המנע האחרות שלנו, אבל גם הם מבינים שתקיפה כזאת היא בכללי המשחק. זה טוב בזירה הבינ"ל נגד איראן. זה חשוב גם לציבור הישראלי, ולא משיקולים ציניים, אלא כיוון שזה נותן קונצנזוס במידה ותהיה הסלמה בהמשך.
לעומת זאת, תקיפות המנע (תקיפות שנועדו לפגוע בבנין כוח והן לא מסכלות אירוע עכשווי), שהן עיקר הפעילות בשנה האחרונה, אינן לגיטימיות ולכן חשוב שלא לקחת עליהן אחריות. בטווח זמן ארוך זה מאפשר חופש פעולה רב יותר. בכל פעם שגם על פעולות כאלו מדברים, זה נובע ממצוקות פנימיות וצרכים פוליטיים, תוך פגיעה באינטרס ארוך הטווח.

זוטות –
ההגדרה של זה "כפיגוע" בעייתית. זאת תקיפה של ישראל ע"י מדינה אחרת, בדיוק כמו שישראל לא עושה פיגועים כאשר היא תוקפת את איראן. כדאי לשמור את הפיגוע לאירוע טרור.

השאלה האסטרטגית –
אחרי שמסיימים את ההתלהבות מהיכולת הנפלאה של ישראל ברמה הטקטית (מודיעין התרעתי, מודיעין על האירוע עצמו ומיקומו והתקיפה המתוזמנת) השאלה מה זה אומר אסטרטגית. עדיף שלא להגזים בצהלות על הפגיעה בראש הנחש וכו'. אפשר לראות בתקיפה דווקא סימן לצמצום נוסף בנכונותה לפעול בסוריה לסיכול בלבד, לעומת תקיפות המנע. בהחלט ייתכן שלא היו מטרות לתקוף, אבל בראייתי העובדה שהאיראנים מנסים להוציא תקיפה כזאת מסוריה מעידה על הנוכחות שלהם, בלעדיה זה לא היה מתאפשר.
מה שיותר חשוב זה שישראל זקוקה לארה"ב לטובת האסטרטגיה שלה להגבלת איראן במזרח התיכון. למרות התיאום ההדוק שיש בין נתניהו לטראמפ, האמריקאים אישרו למעשה שישראל עומדת מאחורי התקיפות בעיראק, זה לא מקדם את האינטרס הישראלי, כיוון שזה מגדיל את הלחץ על "ממשלה" עיראקית למנוע תקיפות ישראליות כאלו.

עם כל הכבוד לחזית הצפונית, ההידרדרות הבטחונית המסויימת ביהודה ושומרון מטרידה יותר, והיא האינטרס העליון של ישראל, בהנחה שאת עזה ניתן להכיל בחודשים הקרובים בעזרת מזוודות כסף.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.