א-ליברליות – השוואה עולמית של מפלגות

V-DEM הוציאו תקציר מנהלים של ניתוח השוואתי של עמדות פוליטיות של מפלגות ברחבי העולם, שמבוסס על דאטה של 50 שנים. התקציר עצמו מתמקד בא-ליברליות ולאור הבחירות הקרבות בארה"ב מתמקד בפוליטיקה האמריקאית. המידע הגולמי מכיל גם את ישראל, אבל למרבה הצער אין לי אפשרות גישה אליו (בינתים).
הקריטריונים העיקריים לא-ליברליות הם: אנטי פלורליזם, נכונות לפגוע בזכויות מיעוטים, עידוד אלימות, דה לגיטימציה ליריבים פוליטיים.

השינוי שחל במפלגה הרפובליקנית במדד הא-ליברליות מדהים. מאז תחילת האלף יש עליה מסויימת במדד הא-ליברליות של המפלגה מ-0.3 ל-0.4 (בסולם של 1), אבל בבחירות 2016 המדד קופץ ל-0.7, קרוב למפלגות שלטון שחיסלו דמוקרטיות בדרך דמוקרטית. לשם השוואה מפלגת ה-AKP של ארדואן היא 1 במדד, ופידס של אורבאן היא 0.85 (שזה גם הציון החציוני של המפלגה השלטת באוטוקרטיות מאז תחילת האלף).
חשוב לציין א-ליברליות והשתלטות אנטי דמוקרטית אינה עניין של הימין, המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת של ונצואלה, שהוקמה ב-2007 לאיחוד הכוחות הפוליטיים שתמכו במהפכה של צ'אבס ממוקמת בקצה השמאלי הפוליטי, גם היא זוכה לציון 1. גם המפלגה השלטת באקוודור (שגם בה היתה השתלטות דמוקרטית על הדמוקרטיה), נמצאת בצד השמאלי הפוליטי וגם היא זוכה לציון גבוה של 0.97. מפלגת החוק והצדק הפולנית, גם היא בצד השמאלי זוכה לציון 0.8.
פולין, הונגריה, אקוודור, ונצואלה, וגם בוליביה הודו וטורקיה הן דוגמאות ממשיות של מנהיגים פוופוליסטים שעשו שימוש בכלים דמוקרטיים, לחיסול התחרות הפוליטית בארצם. כתבתי מספר פוסטים על איך דמוקרטיות מתות בצורה דמוקרטית.

א-ליברליות נמצאת בעליה הדרגתית במדד של וי-דם כבר יובל שנים. אם החציון של מפלגות השלטון בדמוקרטיות היה 0.08 בשנת 1970, היום הוא עומד על 0.28. בראייתי, זאת מגמה מורגשת היטב בכלל העולם הדמוקרטי וגם עליה כתבתי (סיבות לירידת התמיכה של הציבור בדמוקרטיה – א'). קצב העליה בחציון העולמי גדל ב-20 השנים האחרונות לעומת ה-30 הראשונות כפי שניתן לראות בגרף המצורף. מה שמעניין זה שבאוטוקרטיות יש ירידה במדד הא-ליברליות מ-0.97 ל-0.85, גם על התהליך הזה כתבתי בסידרה על דיקטטורות. בחלק ניכר מהם השליטים אפשרו בחירות סמי-דמוקרטיות.

שתי המפלגות בארה"ב – הדמוקרטים והרפובליקנים – עושות שימוש ברטוריקה פופוליסטית יותר מהחציון של מפלגות מקבילות להן בדמוקרטיות אחרות. בשנת 2000 הדמוקרטים היו גבוהים יותר במדד הפופוליזם מהרפובליקנים, אבל אלו קפצו מדרגה בשנים האחרונות במיוחד בקריטריון ה"אנטי-אליטיזם" שהוא אחד מעקרונות הפופוליסטים.
מעניין ששתי המפלגות מעל החציון בהתנגדות להגירה וסוגיות של אמונה דתית כאשר הרפובליקנים הלכו עוד ימינה בשתיהן בשנים האחרונות. בסוגיית זכויות להט"ב הדמוקרטים הלכו מאוד שמאלה, ביחס למרבית המפלגות המקבילות.
בסוגיות כלכליות הדמוקרטים נמצאים משמאל לחציון העולמי של דמוקרטיות והרפובליקנים מימין, עם תזוזות מעטות במאה הנוכחית.

בשנה שעברה התפרסם מחקר אחר של פרויקט מניפסטו שמתייחס למדיניות של מפלגות בכל העולם. גם בפרויקט הזה לא הצלחתי להשיג את הציונים של המפלגות הישראליות, אבל ביחס למפלגות האמריקאיות יש קורלציה בין ממצאי שני המכונים בעיקר כיוון שמניפסטו מנתח קריטריונים מעט שונים. המפלגה הרפובליקנית נמצאת מימין למקבילות שלה בדמוקרטיות אחרות כאשר מימינה יש רק את מפלגות הימין הקיצוני של אירופה כמו ה-AFD בגרמניה, מפלגת החופש בהולנד ודומות להן.

מה שמעניין במחקר של מניפסטו זה התזוזה של המפלגה הדמוקרטית שמאלה בעשרים השנה האחרונות. אם בתחילת המילניום היא היתה ממוקמת הרבה מימין למקבילות שלה בשמאל העולמי, היום היא זזה שמאלה וחצתה את החציון של מפלגות השמאל בעולם. (לחפצים בתבחינים ומשקולות שלהם בדאטה של מניפסטו מצורפת תמונה מתאימה)

אני רואה קשר הדוק בין המגמות והתהליכים שיש בישראל לאלו בארה״ב, ומכאן את התמיכה הגבוהה שטראמפ זוכה כאן, באופן הפוך מיתר הדמוקרטיות המערביות. טראמפ מעניק אישוש לנורמות ומכאן שההזדהות הערכית איתו מעצימה את האהדה. על זה מתווסף האופן שבו הוא מפנק את ישראל בתופינים.

אני לא אמריקנולוג, ואין לי יכולת לנתח כיצד יסתיימו הבחירות הקרובות של ארה"ב למעט על בסיס הנחת העבודה שהסקרים אמינים. כמי שקורא סקרים באופן ביקורתי צריך לציין שבשונה מהנרטיב שנצרב, הטעות ב-2016 היתה קטנה למדי. נכון שכאשר זה משחק סכום אפס, והמתמודד עם פחות סיכויים מנצח זה נצרב כתדהמה, אבל זה לא ממש כך. הסקרים דייקו במרוץ לבית הנבחרים ב-2016 וב-2018, וגם במירוץ לסנאט.
כיוון שזאת ההנחה היחידה שיש לי, הסקרים הפעם שונים במידה רבה מאלו של 2016, אם טראמפ ינצח ביום שלישי, המשמעות היא שאלו היו סקרי שקר, אין דרך אחרת לומר זאת. בראייתי, כמי שמאמין שדמוקרטיה ליברלית היא שיטת המשטר הכי פחות רעה (ובפער), תקוותי שהסקרים משקפים נאמנה את תמונת המצב.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.