תקיפה וליל הקרב בתקופת הביניים

מספר נקודות שכדאי לשים לב אליהן אחרי ארועי היממה האחרונה:

הירי לכיוון החרמון בוצע (לפי דו"צ) ע"י האיראנים. קרי, האיראנים מבססים יכולת צבאית גם ברמת הגולן הישראלית, ולא רק בצפון סוריה במרחב ההגנה הרוסי. זה מרחב שהרוסים היו מוכנים לדבר איתנו על מניעת נוכחות של כוחות איראניים. המסר הוא שיש לנו מה להפסיד. הניסיון של ישראל לבדל בין איראן לרוסיה אינו תואם את המצב בו נראה שיש תיאום הדוק כזה.
לאור העובדה ש'כיפת ברזל' הוצבה מבעוד מועד בגולן והצליחה ליירט את הירי, אני מעריך שצפינו את התגובה האיראנית.

הירי האיראני בוצע למרות שלפי הטענות התקיפה הישראלית בבוקר סוכלה ולא השיגה את מטרותיה. קרי, האיראנים חתרו להסלמת המצב במכוון. ייתכן שזה נועד כדי להאיץ את הקמפיין הרוסי להפסקת התקיפות של ישראל.

ירי על אתר החרמון משמעותו שהיתה כוונה לפגוע בישראל בצורה כואבת, ולא לבצע תקיפה סמלית, ולצאת ידי חובה. לאיראנים היה ברור מראש שתקיפה שכזאת תביא תגובה משמעותית של ישראל, כפי שהיתה בלילה, והם לקחו אותה בחשבון.

הדיווחים מהצד "הסורי" על התקיפות של ישראל מהבוקר ומהלילה הגיעו ממשרד ההגנה הרוסי. המשמעות, שהרוסים הגבירו את המעורבות שלהם בפעילות ומוכנות הצבא הסורי, והם מוכנים לעמוד בחזית מול ישראל, ולא רק לצפות מהצד ולהגיב "כפרשנים". להערכתי, זה יביא אותם לתגובה חריפה יותר, כדי להגדיל את הסיכון והחיכוך שנדרש מישראל בתקיפות (עד להפסקתן).
זה בהמשך להודעה הרוסית על כך שבכוונתם "לשפץ" את שדה התעופה דמשק בינ"ל שנועדה לרמוז לישראל על כך שעליה להפסיק לתקוף בשדה.

גם בתקיפת הלילה, שהיתה תגובה לתקיפה משמעותית איראנית, ישראל בחרה לפעול במרחב דמשק, ולא בצפונה, כדי להקטין את החיכוך עם הרוסים ולמנוע פגיעה ברוסים. האם זה יאיץ את הירידה הרוסית דרומה כדי להפסיק את התקיפות של ישראל או יביא את הרוסים לדון איתנו על הנוכחות האיראנית בסוריה, ימים יגידו. הירי האיראני של אתמול רומז לנו שהרוסים יכולים לסייע בחימום הגבול בגולן, כך שיש להם עוד כלים במגירה.

קשה לגשר על הפער בין הדיווחים השגרתיים על הצמצום בנוכחות האיראנית והמערכה המוצלחת שישראל מנהלת נגד איראן, למציאות בה האיראנים יורים על חרמון עמוס במבקרים מהגולן הסורי והתקיפות הרחבות של ישראל נגד מטרות איראניות.

מי שנעדר לחלוטין מהשיח האסטרטגי הוא טראמפ. זה לא נוגע להחלטתו על היציאה מסוריה, אלא לכך שממשל טראמפ בעל השפעה אסטרטגית חלשה, למעט ביטויי תמיכה אוטומטיים לישראל. את החולשה הזאת כולם מזהים, גם פוטין והאיראנים.

בסיכום היום, ישראל פעלה במגרש הטקטי התואם את ציפיות הקמפיין האסטרטגי של הרוסים להפסקת התקיפות בסוריה.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.

2 מחשבות על “תקיפה וליל הקרב בתקופת הביניים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top