מגן וחץ – 10 נקודות

1. ישראל עצרה את הירידה בחולשה הבטחונית שהקרינה בחודשים האחרונים, שהיתה אחד הגורמים המרכזיים לירידה בסקרים של נתניהו. הגא״פ הוא יריב נוח וחלש (זה היה נכון גם בעלות השחר), והמחיר של מבצע מולו נמוך. אם רוצים להבין עד כמה הגא״פ זה ארגון גרוע תחשבו על הסיכול תוך כדי המבצע של ״בכיר״ שישן בקומה שביעית בבנין, בלי המשפחה שלו איתו.

2. חמאס המשיך להתחזק מכך שישראל נזהרה ככל יכולתה מפגיעה בו, גם כאשר המבצע נמשך מעבר למה שרצינו (ברור שהיה לנו נוח לסיים את המבצע אחרי הפתיחה). כמו נגד חזבאללה, ישראל מורתעת מחמאס ומכירה ב״עוצמתו״.

3. הגא״פ הצליח לשמר את מעמדו כמטרד וכגורם שצריך להתחשב בו במידה מסויימת. העובדה שישראל קיימה מו״מ איתו דרך המצרים זה שדרוג במעמדו, גם אם כבר יצאנו למבצעים דומים מולו בעבר. הגא״פ למד מ׳עלות השחר׳ שעדיף לגרור את ישראל עוד, בעיקר אחרי פתיחה מוצלחת.

4. השאלה כמה שקט הושג לא קשורה לתוצאות המבצע, אלא לדברים שיקרו בהמשך. זה אקראי לחלוטין ולא קשור להישגים המבצעיים.

5. 24 השעות הראשונות שבהן הגא״פ לא הגיב לא היו מתוכננות לדעתי, אבל הם זיהו שיש בזה גם יתרונות, כי ישראל נשארת ״מתוחה״ בלי מחירים. בהחלט יתכן שזה כלי שיופעל נגד ישראל גם בעתיד.

6. לישראל אין מנופים צבאיים לכפות את סיום העימותים הצבאיים בעזה (לדעתי גם בלבנון), זה לא בגלל שצה״ל גרוע או תבוסתני, זה בגלל שאלה מבצעים שמטרתם היא להפסיד כמה שפחות. קשה לסיים מלחמות.

7. היעדר מנגנוני סיום אמור לבוא לידי ביטוי בהפעלת הכוח. אנחנו רואים שמול הגא״פ ישראל יכולה לתקוף בצורה מוגבלת לאורך זמן, אז אולי גם מול חמאס וחזבאללה יכול להיות שכדאי לבחון צורות הפעלה כזאת, קרי, שאורך נשימה יהיה שיקול משמעותי יותר ממה שהיה עד היום.

8. נתניהו שליט יחיד במדינה. סמוטריץ׳ ובן גביר הבינו שדיבורי הרהב מהעבר אינם ברי מימוש, ולכן נעלמו לחלוטין והשאירו לנתניהו את הבמה. את החרדים זה לא באמת מעניין, ושרי הליכוד הם מזמן סטטיסטים.

9. מבחינה צבאית מבצע שאפשר יותר ״לפשל״ מאשר להרוויח נקודות. עד כמה שאפשר להתרשם מרחוק זה היה טוב. לא צריך לזלזל בזה, אבל כדאי לא להגזים ולא להאדיר את זה.

10. פגיעה בבלתי מעורבים – אי אפשר לנתח את הסוגיה מבלי להכיר את פרטי הפרטים, השאלה האם הפגיעה בילדים ונשים היתה מידתית מחייבת הכרה אינטימית של המצב. יחד עם זה יש לי תחושת אי נוחות מהקלות שבה פוטרים את זה ומהאופן שבו מכשירים את זה בלי שאלות.

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.